Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule în luna Octombrie Imprimare
Auto
Marţi, 15 Noiembrie 2022 13:41

Analiza detaliată a înmatriculărilor de autovehicule  în luna Octombrie și după zece luni din 2022


• Inmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere la zece luni 2022 (+8,3%) faţă de 2021
• Autoturismele “electrificate” au o creștere de 76,4%, realizând o cotă de piață de 20,8%
• Vehiculele comerciale ușoare + minibuse, în scădere cu 15,4%, iar cele grele + bus cresc cu 15,2%.
    După evoluția importantă a lunilor   anterioare, octombrie 2022 vine cu o
creștere de 9,4% a înmatriculărilor de  autovehicule faţă de anul precedent.
    Dacă ne raportăm la anii anteriori,  luna octombrie 2022 este în scădere cu
11,7% față de perioada similară din anul   2020 şi în creştere cu 0,4% faţă de
octombrie 2019.
    * Sursa date: DRPCIV, prelucrare APIA
   In piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după zece luni din 2022,
este condus de către Dacia (31.237 unități), urmată de Ford (10.319 unități), Toyota (9.089 unități),
Renault (8.731 unități), Hyundai (8.202 unități), Volkswagen (7.567 unități), Skoda (7.168 unități),
Mercedes Benz (6.018 unități), Peugeot (3.515 unități) și BMW (2.467 unități).
I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna octombrie
2022, un volum de 10.423 unități, cu 9,8% mai mult decât în luna similară din 2021.

Segmentarea pe clase. După primele zece luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+167,0%), Clasa B
(-3,6%), Clasa C (-0,9%), Clasa D (+19,5%), Clasa E (-3,5%), Clasa F (+16,1%), SUV (+9,4%), MPV
(+55,7%) și Clasa Sport (+14,2%), raportat la perioada similară din anul anterior.
2/3
Segmentarea pe clase. După primele zece luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+167,0%), Clasa B
(-3,6%), Clasa C (-0,9%), Clasa D (+19,5%), Clasa E (-3,5%), Clasa F (+16,1%), SUV (+9,4%), MPV
(+55,7%) și Clasa Sport (+14,2%), raportat la perioada similară din anul anterior.
In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 43,7%,
în creștere cu 0,5% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,9%, în scădere cu 2,4% și Clasa
B cu o cotă de 18,5%, în scădere cu 2,3% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele zece luni din
acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,8% față de perioada similară din 2021,
ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare
diesel, acestea înregistrează o scădere de 6,2% față de primele zece luni din 2021 și dețin o cotă de
14,1% din total.
Segmentarea pe clase. După primele zece luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a
segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+167,0%), Clasa B
(-3,6%), Clasa C (-0,9%), Clasa D (+19,5%), Clasa E (-3,5%), Clasa F (+16,1%), SUV (+9,4%), MPV
(+55,7%) și Clasa Sport (+14,2%), raportat la perioada similară din anul anterior.
In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 43,7%,
în creștere cu 0,5% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,9%, în scădere cu 2,4% și Clasa
B cu o cotă de 18,5%, în scădere cu 2,3% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele zece luni din
acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,8% față de perioada similară din 2021,
ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare
diesel, acestea înregistrează o scădere de 6,2% față de primele zece luni din 2021 și dețin o cotă de
14,1% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-
in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă),
ajung să dețină, după zece luni din 2022, o cotă de piață de 20,8%, care depăşeşte cu 6,8% si 7.080
unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,1% din piață în primele 10 luni ale anului 2022 față
de anul 2021 când reprezentau doar 2,7%.
Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general,
cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie au crescut considerabil
(+76,4%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea
importantă a autoturismelor 100% Electrice (+224,1%) şi a celor plug-in hybrid (+44,3%).
Cu atât mai mult, în primele zece luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful
clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu
4.567 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 12 ori față de aceeaşi perioadă a anului
precedent, Tesla Model 3, 687 unități, cu o creștere de 7 ori față de 2021, Volkswagen e-UP! cu 398
unități, în creștere cu 21,3%, Hyundai Kona cu 327 unități, în creștere cu 19,8% și Tesla Model Y cu
227 unități, fără înmatriculări în primele 10 luni ale anului trecut.
In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 300
unități, +57,1%, urmată de Renault Captur cu 215 unități, +5,9%, Mercedes Benz GLE cu 211 unități
și o creștere de 40,7%, Hyundai Tucson cu 205 unități, în creștere cu 38,5% și Mercedes Benz GLC
cu 181 unități, în scădere cu 1,1%.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota
Corolla cu 2.030 unități, în creștere cu 10,4% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.685 unități și
0,8% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 1.414 unități, în creștere cu 7,5%.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4), observăm că, după zece luni
din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 21,1%, corespunzătoare unui volum total de 22.115
unități, în creștere cu 4,9% față de anul 2021, când se înregistrau 21.075 unități.
In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna octombrie
2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 63,0% din totalul achizițiilor de
autoturisme. Dacă ne raportăm la cele zece luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent
de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.
II. Autovehicule comerciale ușoare
Această categorie de autovehicule înregistrează, în octombrie 2022, o scădere de 8,1% față de
luna octombrie 2021. Pe ansamblul celor zece luni din acest an, se remarcă o scădere de 15,4%, care
consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+8,3%).
In acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada
similară a anului trecut..
*
**__  APIA