Analiza piata auto in luna martie 2012 Imprimare
Miercuri, 18 Aprilie 2012 17:45

                Primul trimestru din 2012 - tributar demarării tardive a programului “Rabla”
Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat o scădere faţă de anul trecut cu 8,6%. In interiorul acestei scăderi, avem autoturismele cu -6,2%.

                   

                                               


Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In luna martie s-au produs 26.368 autovehicule, cu 23,2% mai puţin decât în luna precedentă, cu o scădere mai importantă în segmentul vehiculelor comerciale uşoare (-47% faţă de luna precedentă)........


 

Astfel, scăderea din ultima luna, coroborată şi cu scoaterea din producţie a modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut, duc la o scădere totală a producţiei în primul trimestru al lui 2012 de 5,8% faţă de 2011 (volum total 86.624 unităţi faţă de 91.917 în 2011).
In condiţiile unei cereri interne în continuare, extrem de reduse, cea mai mare parte a producţiei din Trim.1 a fost exportată (peste 92%).
II. Exportul. Si aici înregistrăm o scădere de 1,9% faţă de T1 2011, pe un volum total de 80.106 unităţi. În interiorul acestei cifre, avem scăderea autoturismelor cu doar 0,3% (volum total 75.316 unităţi faţă de 75.523 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistrează o scădere de 21,5% (volum total 4.790 unităţi, faţă de 6.104 în 2011). Deşi Dacia a înregistrat o creştere de peste 36% la vehiculele comerciale, absenţa din date a modelului Transit Connect (2.557 unităţi în 2011) face ca acest segment să înregistreze o scădere importantă. Cel mai căutat model la export este în continuare Dacia Duster, 13.440 unităţi în martie şi un total de 38.633 în T1 (ceea ce reprezintă peste 51% din numărul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (4.947 unităţi în martie, total 15.873 în T1) şi Logan (3.761 unităţi în martie), care înregisteză practic o dublare a volmului total exportat în T1 2012 (10.761 unităţi) faţă de T1 2011 (5.486 unităţi).
III. Vânzările. Vânzările de autovehicule au scăzut cu 8,6% faţă de primele 3 luni ale lui 2011, autoturismele înregistrând o scădere de -6,2%.
La autoturisme, pe primele 3 luni din 2012 top-ul pe marci este format de Dacia, cu 3.437 unităţi vândute (25% din total), urmată de Volkswagen (1.737 unităţi / 12,5%), Skoda (1.334 unităţi / 9,6%), Ford (1.210 unităţi / 8,7%), Renault (783 unităţi / 5,6%), şi Hyundai (565 unităţi / 4,1%).
Pe modele, cu plus-ul din această lună, Dacia Duster, realizează în T1 un total de 1.369 unităţi vândute, cu care ocupă poziţia de lider, depăşind Logan-ul, care, cu cele 1.349 unităţi, rămâne pe locul 2. Podiumul este completat de către Skoda Octavia (671 unitaţi), urmată de către Logan MCV şi Ford Fiesta.
Analizând segmentarea pe clase, constatăm faptul că tendinţa de anul trecut se menţine. Astfel, clasele A-C care cuprind autoturisme cu preţuri relativ mici, dar cu volume importante, precum şi cea Monovolum (împreună 63% din piaţă), înregistrează scăderi foarte mari (între -13% şi -40%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preţuri mai mari, respectiv clasele D, E, F şi SUV (37% din piaţă), au creşteri procentuale şi de două cifre (între +5% si +31%).
In funcţie de tipul de combustibil, în cele două luni din 2012 continuă şi chiar se accentuează trendul remarcat în 2011, respectiv cel de creştere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajunge la 61,7% faţă de 48,6% în 2011. Remarcăm si acum faptul că, deşi vânzările totale de autoturisme au înregistrat un regres de 6,2%, vânzările de autoturisme cu motoare diesel au avut o creştere de peste 19% faţă de aceaşi perioadă a anului trecut.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV), primele locuri sunt ocupate de Dacia, Volkswagen, Renault şi Ford, acestea acoperind peste 56% din totalul pieţei.
Evoluţia pieţei în 2012.
Având în vedere rezultatele înregistrate în primul trimestru din 2012, încă sperăm ca estimarea noastră facută la începutul anului să se realizeze (cca. 117.000 unităţi = +6%). Dar, realizarea sa

depinde de evoluţia şi finanţarea Programului “Rabla”, precum şi de evoluţia economiei (implicit, a eventualei majorări a salariilor).