Evolutia pietei auto in luna februarie 2012 Imprimare
Stiri premium
Joi, 15 Martie 2012 15:22

                     2012 – primele două luni dificile pentru piaţă,

                                în condiţiile în care “Rabla” are un start întârziat

 

                  


     Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat o scădere de cca. 11% faţă de anul trecut. In interiorul acestei scăderi, avem autoturismele cu -7%. Situaţia nu este diferită de ceea ce se întâmplă pe plan european unde în primele 2 luni din 2012 s-a înregistrat o scădere de 8,3% a numărului de autoturisme înmatriculate (cele mai mari scăderi procentuale fiind în Portugalia -48%, Grecia -26%, Franţa -20%, Italia -18% şi Belgia -17%).

 


 


Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
Aceasta a înregistrat o creştere de 32,4% în luna februarie faţă de ianuarie, ceea ce face ca pe primele 2 luni ale lui 2012 să avem o creştere totală de 11,2% (volum total 60.256 unităţi) faţă de 2011, cu +11,6% la autoturisme (56.279 unităţi) şi +6% la vehiculele comerciale (acestea din urmă pe un volum total de 3.977 unităţi).
In condiţiile unei cereri interne extrem de reduse, este de remarcat faptul că în continuare cea mai mare parte a producţiei este exportată (peste 87%).
II. Exportul. Si aici înregistrăm o creştere de 3% faţă de primele 2 luni ale lui 2011, pe un volum total de 52.450 unităţi. În interiorul acestei cifre, avem creşterea autoturismelor cu 3,4% (volum total 49.276 unităţi), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistrează o scădere de 2,9% (volum total 3.174 unităţi). Si în Februarie, cel mai căutat model la export a fost Dacia Duster (13.077 unităţi), urmat de Sandero (4.227 unităţi) şi Logan (4.154 unităţi).
III. Vânzările. Vânzările de autovehicule au scăzut însă cu peste 11% faţă de primele 2 luni ale lui 2011, autoturismele înregistrând o scădere de cca. -7%.
La autoturisme, pe primele două luni din 2012 top-ul pe marci este format de Dacia, cu 2.024 unităţi vândute (25,3% din total), urmată de Volkswagen (1.018 unităţi / 12,7%), Skoda (865 unităţi / 10,8%), Ford (573 unităţi / 7,2%), Renault (449 unităţi / 5,6%), şi Audi (296 unităţi / 3,7%). Pe modele, Dacia Logan rămâne cel mai vândut, urmat de Duster, Skoda Octavia, Logan MCV şi VW Golf.
Analizând segmentarea pe clase, constatăm faptul că tendinţa de anul trecut se menţine. Astfel, clasele A-C care cuprind autoturisme cu preţuri relativ mici, dar cu volume importante, precum şi cea Monovolum (împreună 63% din piaţă), înregistrează scăderi foarte mari (între -7,5% şi -37%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preţuri mai mari, respectiv clasele D, E, F şi SUV (37% din piaţă), au creşteri procentuale de două cifre (între +18% si +53%).
In funcţie de tipul de combustibil, în cele două luni din 2012 continuă şi chiar se accentuează trendul remarcat în 2011, respectiv cel de creştere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajunge la 64,2% faţă de 48,7% în 2011. Interesant este faptul că, deşi vânzările totale de autoturisme au înregistrat un regres de 7%, vânzările de autoturisme cu motoare diesel au avut o creştere de peste 22% faţă de aceaşi perioadă a anului trecut.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV), primele locuri sunt ocupate de Dacia, Renault, Volkswagen şi Ford, acestea acoperind peste 50% din totalul livrărilor raportate.
Evoluţia pieţei 2012.
Comparativ cu primele 2 luni, pe termen scurt (martie-aprilie) nu sunt de aşteptat modificări importante ale volumelor, în special pentru autoturisme, datorită efectului de aşteptare în piaţă pe care l-a introdus apropiata începere a Programului „Rabla”. In plus, acesta este şi mult mai mic faţă de anul precedent, ceea ce va face ca şi impactul său să se diminueze corespunzător.
Pentru restul anului, este de evaluat impactul pe care îl poate avea eventuala deteriorare a situaţiei economice la nivel european şi care cel puţin deocamdată, poate a fi compensată la nivelul pieţei auto autohtone de unele măsuri ce ar trebui, totuşi, să aibă o influenţă pozitivă (creşterea deductibilităţii TVA şi posibila majorare a salariilor).