Piata Auto dupa 4 luni Imprimare
Auto
Marţi, 15 Mai 2012 07:10

          După 4 luni din 2012, nu sunt motive de optimism pentru piaţa auto

                           


Deşi la începutul anului întrevedeam pentru 2012 o revenire modestă, acum, după 4 luni, constatăm că piaţa înregistrează noi minime, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) înregistrând o scădere faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut cu 12%.


 

In interiorul acestei scăderi, avem autoturismele cu -11,8%. Situaţia este cumva similară cu ceea ce se întâmplă şi in alte state ale UE (în special cele dezvoltate), unde se înregistrează şi scăderi de până la 35-40%.
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională.
In luna Aprilie s-au produs 23.464 autovehicule, cu 11% mai puţin decât în luna precedentă, aceasta fiind datorată scăderii producţiei de vehicule comerciale uşoare (-29% faţă de luna precedentă), ca urmare a scoaterii din producţie a modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut. Si la autoturisme se înregistrează o scădere faţă de luna precedentă (-10%), ceea ce face ca în total, la 4 luni, să se înregistreze o producţie totală de 110.088 unităţi, cu 1% mai puţin decât în 2011.
In condiţiile unei cereri interne, în continuare, extrem de reduse, 93% din producţia pe aceste prime 4 luni a fost exportată.
II. Exportul. Aici înregistrăm însă o creştere de 2,2% faţă de aceaşi perioadă din 2011, pe un volum total de 102.219 unităţi. În interiorul acestei cifre, avem creştere autoturismelor cu 4,2% (volum total 96.522 unităţi faţă de 92.622 în 2011), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistrează o scădere de 23,4% (volum total 5.697 unităţi, faţă de 7.439 în 2011). Scăderea înregistrată la vehiculele comerciale are aceeaşi cauză menţionată mai sus, respectiv absenţa din date a modelului Transit Connect, care a fost scos din producţia naţională de către Ford.
Cel mai căutat model la export este în continuare Dacia Duster, 9.644 unităţi în Aprilie şi un total de 48.277 în primele 4 luni (ceea ce reprezintă peste 50% din numărul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (4.949 unităţi în Aprilie, total 20.822 în 2012) şi Logan (3.728 unităţi în Aprilie), acesta din urmă înregistrând practic o dublare a volumului total exportat în 2012 (14.489 unităţi) faţă de 2011 (7.253 unităţi).
III. Vânzările. Vânzările de autovehicule au scăzut cu 12% faţă de aceaşi perioadă din 2011, pe un volum total de 24.597 unităţi, autoturismele înregistrând o scădere de 11,8%, pe un volum de 20.482 unităţi.
La autoturisme, pe primele 4 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 5.261 unităţi vândute (25,7% din total), urmată de Volkswagen (2.395 unităţi / 11,7%), Skoda (1.919 unităţi / 9,4%), Ford (1.572 unităţi / 7,7%), Renault (1353 unităţi / 6,6%), şi Hyundai (865 unităţi / 4,2%).
Pe modele, cu plus-ul din această lună (1.063 unităţi, probabil şi ca urmare a demarării programului “Rabla”), Dacia Logan, ajunge în 2012 la un volum total de 2.412 unităţi vândute, cu care ocupă poziţia de lider, depăşind Duster, care, cu cele 1.775 unităţi, trece pe locul 2. Podiumul este completat de către Skoda Octavia (1.020 unităţi), urmată de către Logan MCV şi Ford Focus.
1/2
Analizând segmentarea pe clase, constatăm faptul că tendinţa de anul trecut se menţine. Astfel, clasele A-C care cuprind autoturisme cu preţuri relativ mici, dar cu volume importante, precum şi cea Monovolum (împreună 63% din piaţă), înregistrează scăderi
2/2
foarte mari (între -18% şi -35%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preţuri mai mari, respectiv clasele D, E, F şi SUV (37% din piaţă), au creşteri procentuale chiar şi de două cifre (între 0% si +26%).
In funcţie de tipul de combustibil, în cele 4 luni din 2012 raportul dintre diesel şi benzină se inversează în favoarea motoarelor diesel, care înregistrează o cotă de piaţă de 55,6% faţă de 43,5% în 2011. In astfel de condiţii, deşi vânzările totale de autoturisme au înregistrat un regres de 11,8%, vânzările de autoturisme cu motoare diesel au avut o creştere de cca. 13% faţă de aceaşi perioadă a anului trecut.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV), pe mărci, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Volkswagen, Renault, Ford şi Fiat, acestea acoperind peste 63% din totalul pieţei.
Evoluţia pieţei în 2012.
Având în vedere rezultatele dezamăgitoare înregistrate în primele 4 luni din 2012, datorate într-o oarecare măsură şi derulării deficitare a programului “Rabla”, iar pe de altă parte, condiţiilor economice generale, considerăm ca fiind necesară o ajustare a estimării noastre făcută la începutul anului (când anumite elemente ne-au făcut să apreciem pentru 2012 o piaţă totală de cca. 117.000 unităţi / autoturisme + vehicule comerciale), către un volum total de cca. 90.000 - 92.000 de unităţi, din care autoturisme cca. 75.000.APIA.