Piața auto din România în 2019 – al șaselea an de creștere Imprimare
Auto
Marţi, 17 Decembrie 2019 08:44
               

                

     Pentru a doua oară în acest an, în luna noiembrie, consemnăm în România o scădere a pieței  totale (după cea din luna martie), de 1,2% comparativ cu luna similară a anului anterior.
    Astfel, după   11 luni din 2019, creșterea generală a pieței auto este de doar 8,2% comparativ cu aceeași perioadă   din 2018 (față de +9,3 cât era la 10 luni). In acest context, este de reținut faptul că, spre deosebire de  multe alte State Membre UE, România înregistrează o creștere consistentă a pieței în ultimele 12 luni  (scăderile din martie și noiembrie fiind, probabil, un efect al evoluției programului “Rabla”- 
    Referitor la vânzările de autoturisme noi din UE, este de remarcat faptul că după 11 luni, țările
grupate în EU15 (90% din total piață UE) înregistrează o scădere de 0,7%. Intre acestea, grupul celor
5 țări (FR, D, IT, ES, si UK) care, împreună, totalizează cca.75% din piata auto a UE, înregistrează, la
11 luni din 2019, o scădere generală de 0,2% comparativ cu aceeași perioadă din 2018 (deși în lunile
octombrie și noiembrie au avut creșteri importante, +8% și +4,2). Evoluția la 11 luni a acestor piețe
este: Spania -5,7%, UK –2,7%, Italia -0,6%, Franța -0,3%. Singura piață care nu este în teritoriul
negativ și care, datorită mărimii sale, are un impact semnificativ asupra evoluției de ansamblu,
Germania, înregistrează la 11 luni o creștere totală de 3,9%.
In continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice,
care realizează 57% din totalul achizițiilor de autoturisme in primele 11 luni ale lui 2019. Este însă de
remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în acesta perioadă
(68.941 unități) este cu 18,6% superior celui din perioada similară a anului trecut (când se înregistrau
doar 58.107 unități). Ca urmare, și ponderea achizițiilor realizate de către persoanele fizice a crescut
pe ansamblul perioadei analizate, de la 40% în 2018 la 43% în 2019.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele 11
luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 408.616 unități, cu 6,0% mai puține decât în 2018, având și
o structură de vârstă îmbunătățită (cu scăderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem
aceste două componente ale analizei. Menționăm doar producția și exportul Ford România, care ,
după 11 luni din 2019, înregistrează volume consistente, respectiv o producție de 125.681 unități
(-4,9%) și un export de 118.892 unitați (-10,4%). In acest conext, ar mai fi de semnalat faptul că
producția modelului Puma a demarat în forță, înregistrând în luna noiembrie un volum important,
respectiv 4.620 unități (total în 2019 de 4.769 unități), restul până la 13.767 unități fabricate în
noiembrie fiind Ecosport.
2/3
II. Livrările de autovehicule noi. Luna noiembrie 2019 consemnează, pentru a doua oară în acest
an, un volum al vânzărilor în scădere (-1,2%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare,
după 11 luni din anul 2019, se înregistrează o creștere generală a pieței cu 8,2%, pe un volum total
de 185.418 unități. Din acestea, 160.142 sunt autoturisme care, pe ansamblul perioadei,
înregistrează o creștere de 10,3% și 25.276 vehicule comerciale, acestea fiind în scădere cu 3,3%.
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 51.994
unități, urmată de către Volkswagen, cu 15.696 unități, Renault 15.477 unități, Ford 13.657 unități și
Skoda 12.902 unități. Dacia, cu 49.122 unități, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford
(3.378 unități) pe cel de la vehicule comerciale ușoare.
Autoturisme - top mărci. După Dacia, cu cele 49.122 unități (30,7% cotă de piață, realizată pe
volum în creștere cu 4,5% față de 2018), urmează Volkswagen cu 13.740 unități (8,6% cotă de piață
și un volum în creștere cu 0,8% față de 2018); Renault 13.720 unităţi (8,6% din total piață și un volum
în creștere cu 18,8%), Skoda 12.902 unități (8,1% cotă de piață și un volum mai mare cu 3,8%) și
Ford 10.279 unități (6,4% cotă de piață și un volum în creștere cu 19,6%).
Pe modele, cu cele 19.323 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model după
11 luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 11.674 unități, Dacia Sandero 11.128 unități, Renault Clio
5.920 unități și Skoda Octavia 5.319 unități.
Analizând segmentarea pe clase, după 11 luni ale anului 2019, consemnăm o evoluție mixtă,
astfel: creșteri pe segmentele Sport (+45,8%), SUV (+21,0%), B (+13,3%), MPV (+9,5%), C (+5,2%),
și scăderi pe F (-33,9%), A (-23,2%), D (-15,6%) și E (-9,0%). Este însă de remarcat faptul că, 2
segmente, respectiv C si SUV reprezintă împreună peste 70% din piața totală, având o pondere
relativ egala (cca. 35% - Fig.2).
(Fig.2)
In funcţie de tipul de combustibil al achizițiilor de autoturisme, în luna noiembrie, numărul
autoturismelor cu combustibili alternativi a crescut cu 33% față de luna precedentă. Ca urmare, și cota
acestora în total piață a crescut, ajungând la 4,7% (față de 3,2% în oct.). Pe ansamblul celor 11 luni
de până acum, autoturismele pe benzină continuă să dețină cea mai mare pondere, respectiv 71,0%
din total (semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în aceeași perioadă din
2018 (61,9%). Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 6 mărci și respectiv 8 modele au o
pondere în vânzări cu motorizări pe benzină peste această medie.
(Fig.3)
Pe de altă parte, în noiembrie,
ponderea motorizărilor diesel a scăzut
cu 2,6pp față de cota avută în luna
anterioară și cu 9,4pp față de prima
lună a anului 2019 (Fig.3). Ca urmare,
după 11 luni din 2019, ponderea
autoturismelor cu motoare diesel ajunge
la 25,2%, cu 10,1pp mai puțin decât cea
pe care o aveau în aceeași perioadă din
2018. Din total, 8 mărci și respectiv, 8
modele având o pondere a vânzărilor
de autoturisme peste acest procent.
In schimb, ponderea motorizărilor diesel pentru autoturismele rulate nou intrate în parc (import), este
de 76,4% din total.
Autoturisme "verzi" ‐ 11 luni
BEV+PHEV HEV
La acest subiect (evoluție diesel), apreciem necesar să reiterăm mențiunea făcută și cu alte
ocazii: motoarele diesel de ultimă generație (Euro6d) au emisii poluante comparabile cu cele pe
benzină, având, în plus, emisii de CO2 mai mici cu cca. 15%-20% (deci, consum mai redus) la modele
cu echipări similare. In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce privește
reducerea emisiilor de CO2 (atât de către constructorii de automobile, cât și de către Statele
semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel puțin pe termen mediu, în bună măsură, de
o mai mare penetrare pe piață a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultimă generație.
Autoturismele “verzi“ (electrice și hibride): în luna noiembrie, acestea au înregistrat o cotă
de 4,7% din total, superioară celei din luna precedentă, ceea ce face ca, pe ansamblul celor 11 luni
din 2019, această categorie de autoturisme să înregistreze o creștere semnficativă de volum (6.015
față de doar 4.017 în 2018). In acest context, și ponderea sa în ansamblul pieței înregistrează o
creștere importantă comparativ cu cea de anul trecut (3,8% în 2019 față de doar 2,8% în 2018).
Pe subcategorii, consemnăm o creștere consistentă de 150,4% (2,5 ori) la autoturismele full
electrice și o creștere de 22,6% la cele plug-in. Pe de altă parte și autoturismele hibride
înregistrează o creștere de 34,4%. In acest context, trebuie remarcată evoluția foarte bună a
Programului Rabla Plus și în acest an, numărul de autoturisme electrice (full sau plug-in) achiziționate
prin Program fiind de cca. 3,5 ori (!) mai mare decât cel consemnat la sfârșitul lunii noiembrie 2018.
(Fig 4)
Această evoluție constant pozitivă din
ultimii ani (x11 ori în 3 ani pe
segmentul celor cu alimentare
electrică) impune, din rațiuni de mediu,
continuarea, și în anii viitori, a
acestui Program (ex: 2020-2025), dar
cu un buget în creștere, în
concordanță cu cererea tot mai
ridicată de autovehicule „verzi”, dar și
cu țintele de mediu stabilite pentru
România în Directiva UE nr.
1161/2019 (achizițiile publice de
autovehicule cu emisii zero sau
scăzute trebuie să ajungă la o pondere
minimă de 18,7% în perioada de referință august 2021 – dec.2025).
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea
reprezintă 18,2% din totalul achizițiilor realizate în primele 11 luni ale lui 2019, pe un volum total de
29.206 unități, ușor inferior (-0,8%) celui consemnat în 2018.
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația după 11 luni din 2019 se prezintă
astfel: România, o pondere de 30,4%, Germania 16,7%, Turcia 10,8%, Cehia 10,5% și Spania 8,3%.
In acest context, comparativ cu perioada similară din 2018, vânzările de autoturisme din
producția autohtonă au crescut cu 5,4%, iar cele din import cu 12,5%.
========= // =========
*
*
*__  APIA