Analiza Piața auto din România: evoluția pozitivă din primul semestru al anului 2019 Imprimare
Auto
Miercuri, 24 Iulie 2019 13:58
           

                    

   Piața auto din România: evoluția pozitivă din primul semestru al anului 2019 consolidează perspectivele pentru un al șaselea an consecutiv de creștere
In luna iunie, consemnăm o creștere a pieței totale, de 7,6% comparativ cu luna similară a anului anterior. Astfel, după primele șase luni din 2019, se înregistrează o creștere generală, de 10,7% comparativ cu aceeași perioadă din 2018. In acest context, este de reținut faptul că, spre deosebire de majoritatea Statelor Membre UE, România înregistrează o creștere continuă a pieței în ultimele 12 luni (o singură lună fiind în scădere – martie 2019 - posibil, datorită așteptării demarării programului Rabla
din acest an).
    Pe plan european însă, consemnăm, după primele șase luni din 2019, volume mai mici ale vânzărilor de autoturisme noi din Uniunea Europeană, respectiv -3,1% comparativ cu 2018. Această scădere este determintă, în special, de țările EU15, care au și cea mai mare pondere în totalul pieței UE, scăderea lor fiind, în ansamblul de 3,6%). Este însă de reținut faptul că în iunie 2019 vedem o scădere importantă, respectiv -7,8%, după un ușor reviriment din luna mai.
   Principalele țări din UE care, împreună, acoperă cca. 75% din piața, înregistrează după 6 luni, următoarea evoluție: Franța -1,8%, Germania +0,5%, Italia -3,5%, Spania -5,7% și UK –3,4%.
    In continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice care
acoperă 57% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele șase luni ale lui 2019. Este însă
de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime
șase luni (36.122 unități) este cu 25,6% superior celui din perioada similară a anului trecut (28.751
unități), chiar dacă, în 2019, Programul Rabla a demarat cu 1 lună mai târziu decăt anul trecut (deci, o
perioadă mai scurtă de funcționare efectivă în aceste prime 5 luni); ca urmare, și ponderea
persoanelor fizice a crescut, pe ansamblul perioadei analizate, de la 38% în 2018 la 43% în 2019.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele șase
luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 217.701 unități, cu 7,3% mai puține decât în 2018, dar și pe
structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând, pe un volum
important, o scădere de 12,2%).
   Analiza sectorială.
   I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem
aceste două capitole. Menționăm doar faptul că producția (71.601 unități), și exportul (71.427 unități)
Ford România după primele 6 luni din 2019 continuă pe volume consistente, înregistrând performațe
relativ similare cu cele de anul anterior.
   II. Vânzările de autovehicule noi. Luna iunie 2019 consemnează un volum al vânzărilor în creștere
(+7,6%) comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, în primele șase luni ale anului 2019,
se înregistrează o creștere generală a pieței cu 10,7%, pe un volum total de 98.538 unități. Din
acestea, 84.300 sunt autoturisme (care înregistrează, astfel, o creștere de 11,9%) și 14.238 vehicule
comerciale (în creștere cu 4,4%).
    Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 27.642 unități,
urmată de către Renault, cu 9.084 unități și Volkswagen 8.388 unități, Dacia conducând top-ul la
categoria autoturisme, iar Ford la cea de vehicule comerciale ușoare.
La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 26.200 unități (31,1% cotă de piață,
pe un volum în creștere cu 7,6% față de 2018), urmată de Renault cu 8.182 unități (9,7% cotă de piață,
volume în creștere cu 37,0% față de 2018); Volkswagen 7.418 unităţi (8,8% din total piață, volume în
scădere cu 1,8%), Skoda 6.889 unități (8,2% cotă de piață, volume mai mari cu 1,9%) și Ford 5.168
unități (6,1% cotă de piață, volume mai mari cu 11,9%).
Pe modele, cu cele 10.973 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în
primele șase luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 5.981 unități, Dacia Sandero 5.680 unități,
Renault Clio 3.994 unități și Skoda Octavia 2.468 unități.
    Analizând segmentarea pe clase, după primele șase luni ale anului, consemnăm o evoluție
mixtă, astfel: creșteri pe segmentele Sport (+43,9%), SUV(+21,8%), clasa C (+5,2%), clasa B (+1,9%)
și scăderi pe F (-41,2%), D (-15,7%), A (-13,1%), MPV (-5,1%) și E (-1,5%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele pe benzină dețin un procent de 71,6% din
total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele șase luni ale lui 2018
(59,0%). Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 6 mărci și respectiv 9 modele au o
pondere în vânzări cu motorizări pe benzină peste această medie.
   Pe de altă parte, în luna iunie, a crescut cu 1.5 puncte procentuale ponderea motorizărilor diesel,
față de cota avută în luna mai (22,8% față de 21,3%). In acest context, ponderea la care ajung
autoturismele cu motoare diesel după 6 luni din 2019 este 24,8%, 8 mărci și respectiv, 7 modele având
o pondere a vânzărilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comerciale
ușoare, ponderea motorizărilor diesel, reprezintă 96,0% din total. La acest subiect, apreciem necesar
să facem următoarea mențiune: deși motoarele diesel de ultimă generație au limite de emisii poluante
comparabile cu cele pe benzină, având, în plus, emisii de CO2 mai mici decât acestea, constatăm că
în spațiul public este promovată o percepția generală nefavorabilă inclusiv pentru noul diesel, datorită
unor enunțuri publice insuficient documentate si care fac referire la nivelul emisiilor poluante ale
autoturismelor diesel cu norme de poluare depășite astăzi dpdv tehnologic (Euro4 si inferior). In plus,
respectarea obiectivelor stabilite pentru următorii ani în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2,
depinde, în continuare, în mare măsură, de o mai mare penetrare pe piață a autoturismelor dotate cu
motoare diesel de ultimă generație.
    Autoturismele “verzi“ (electrice și hibride): ponderea acestora continuă să crească,
ajungând să dețină, în primele șase luni ale lui 2019, o cotă de piață relativ importantă,
respectiv 3,5% (anul trecut au avut o pondere de doar 2,4%), după ce, în luna iunie, acestea au
înregistrat o cotă de piață importantă (4,0%), ceea ce face ca aceasta categorie sa ajungă, pe
ansamblul primului semestru, la o cotă de 3,6%, comparabilă cu cea a altor state dezvoltate din
Europa.
    Pe categorii, consemnăm o creștere de 145,4% (2,5 ori) la autoturismele full electrice și o
scădere de 23,5% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creștere de
59,3%. In acest context, trebuie remarcată evoluția foarte bună din primele 3 luni de derulare a
Programului Rabla Plus din acest an, perioadă în care numărul persoanelor fizice care au achiziționat
o mașină electrică, a crescut de cca. 5 ori (!) comparativ cu intervalul similar din anul trecut.
   Această evolutie constant pozitivă din ultimii ani ne încurajează să susținem continuarea și în
anii viitori a acestui Program (ex: până în 2025), dar cu un buget superior, în concordanță cu cererea
de autovehiculele „verzi”, care va continua să crească semnificativ, obiectivul fiind de a avea în parcul
național un număr cât mai mare de autovehicule, deloc sau cât mai puțin poluante, în conformitate cu
cerințele UE în domeniu.
   O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea
reprezintă 18,6% din totalul livrărilor realizate în primele șase luni ale lui 2019, pe un volum total de
15.682 unități, în ușoară scădere cu 0,2% față de 2018 (mult sub creșterea medie a pieței, care a fost
+11,9%).
   In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: România, o
pondere de 31,0%, Germania 17,5%, Cehia 10,6%, Turcia 10,2% și Spania 8,4%.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în aceste
prime șase luni din 2019 cu 10,9% comparativ cu perioada similară din 2018, în timp ce cele din
import au înregistrat o creștere de 12,3%.
 
    ========= // =========
*
---  APIA