Analiza piata auto din Romania in luna Februarie 2018 Imprimare
Auto
Joi, 22 Martie 2018 16:13

             Cererea de autovehicule la inceput de an este la un nivel ridicat

                                  
   Inceputul lui 2018 consemnează cel mai mare volum de vânzări înregistrat în
primele două luni din ultimii 10 ani, in creștere cu 27% față de aceeași perioadă a anului
trecut. Există ca atare, un anumit optimism în rândul jucătorilor din piața auto, care se
așteaptă ca anul 2018 să fie al cincilea an consecutiv de creștere de la declanșarea crizei
economice (2009).
    Si pe plan european consemnăm în primele 2 luni din 2018 un avans de 5,8% al
înmatriculărilor de autoturisme, cu creșteri consistente în unele țări ale UE, în rândul
cărora este și România (+33,6%, una dintre cele mai mari creșteri din UE). Dintre cele mai
importante țări, menționăm: Franța +3,4%, Germania +9,5%, Italia +1,0%, Spania +16,4%
și UK - 5,1%.

 


In continuare, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice,
care acoperă 76% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele 2 luni ale
anului. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către
persoanele fizice în aceste prime 2 luni din 2018 (4.026 unități) este cu 47% mai mare
decât cel aferent perioadei similare de anul trecut (2.741 unități); ca urmare și ponderea
lor a crescut în 2018 la 24% de la 21% în 2017. Este însă de remercat că această creștere
importantă (la fel ca și cea de anul precedent) a avut loc în afara programului Rabla, de
fapt chiar înaintea demarării sale, ceea ce arată în mod foarte clar faptul că, în actuala
conjunctură economică favorabilă, acest Program nu mai este la fel de important în ceea
ce privește decizia achiziției unui autovehicul.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în
primele două luni din 2018 au fost înmatriculate 79.102 unități (cu 3,5% mai multe decât în
aceeași perioadă din 2017). Este deci previzibil ca și în acest an să fie aduse în țară un
număr relativ similar de autoturisme, adică peste 520.000 de unități. Este însă de remarcat
în acest an o oarecare îmbunătățire a vârstei acestor autoturisme rulate, creșterile de
volume fiind datorate, în mare parte celor mai noi de 7 ani.
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, nu detaliem aceste
două capitole. Menționăm doar datele referitoare la producția Ford România, care în
primele două luni ale anului a realizat o producție de 23.065 unități, în creștere cu 169,2%
comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut.
II. Vânzările de autovehicule noi. In primele 2 luni ale anului au fost vândute 20.566
unități (+ 19,4%), din care 16.539 autoturisme (+24,0%) și 4.017 autovehicule comerciale
(+3,6%).
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu
4.943 unități, urmată de către Volkswagen, cu 1.933 unități și Ford 1.910 unități,
La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 4.554 unități (27,5%
cotă de piață, pe un volum în creștere cu 31,9% față de primele două luni din 2017),
urmată de Volkswagen cu 1.784 unități (10,8% cotă de piață, volume în creștere cu 0,5%
față de 2017); Skoda 1.629 unităţi (9,8% din total piață, volume în creștere cu 19,1%);
Ford 1.272 unităţi (7,7% din total piață, volume în creștere cu 38,7%) și Renault 1.017
unități (6,1% cotă de piață, volume mai mari cu 9,5%).
2/2
Pe modele, cu cele 1.670 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut
model în aceste prime două luni din 2018, urmat de Dacia Duster cu 1.189 unități, Dacia
Sandero 1.089 unități, Skoda Octavia 650 unități, și Volkswagen Golf 439 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că majoritatea segmentelor
înregistrează creșteri, unele importante (A +131,3%, F +112,5%, SUV +52,5%, Sport
+33,3%, C +20,9%, D +12,3% și E +4,7%). Sunt însă altele care înregistează scăderi,
unele chiar semnificative (MPV -47,0% și B -4,0%).
In funcţie de tipul de combustibil, ponderea autoturismelor cu motoare pe benzină
continuă să crească, ajungând să dețină după primele 2 luni din 2018 un procent de
52,5% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o avea în aceeași
perioadă a lui 2017 (43,6%).
Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 8 mărci și respectiv 7 modele au o
pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (52,5%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), ponderea acestora
continuă să crească, înregistrând, după primele 2 luni din 2018, o pondere de 2,4%
din total piață. Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluția este una extrem de
încurajatoare, înregistrându-se creșteri de +731,6% (de 8,5 ori) la cele electrice și,
respectiv +14,1% la cele hibride, fapt ce demonstrează că există un interes important din
partea clienților pentru această categorie de autoturisme.
In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea
înregistrând 28,6% și respectiv, 23,0% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 17,2%
și negru cu 10,8%.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4).
Acestea reprezintă 24,8% din totalul livrărilor realizate în aceste prime două luni din 2018,
pe un volum total de 4.099 unități, în creștere cu 26,3% față de 2017 (peste creșterea
medie a pieței, +24,0%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 26,5%
provin din România, 24,1% din Germania, 12,6% sunt din Cehia; 6,2% din Spania și 5,6%
din Turcia.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în
anul 2018 cu 42,7% comparativ cu anul 2017, în timp ce vânzările de autoturisme din
import au înregistrat o creștere de 18,4%.


========= // =========

 

** --- APIA