Analiza piata auto După 8 luni din 2017 Imprimare
Auto
Miercuri, 20 Septembrie 2017 11:11

 

                       

     După 8 luni din 2017, livrările de autovehicule noi înregistrează o creștere de 11,6%
Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale)
au înregistrat, în primele opt luni din 2017, o creștere generală de 11,6% comparativ cu aceeași  perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 14,5%.
     Pe plan european, asistăm la o temperare a ritmului de creștere a vânzărilor de
autoturisme noi. Astfel, în primele 8 luni din 2017, remarcăm o creștere generală de +4,5%. Cele mai mari piețe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), sunt, în  continuare, în teritoriul pozitiv, cu exceptia UK (-2,4%), înregistrând după primele 8 luni din 2017  următoarele evoluții: Franța +4,2%, Germania +2,9%, Italia +9,1%, Spania +6,9%.

 


In România, vânzările de autoturisme realizate în primele opt luni din 2017 au fost, ca și
în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea
acestora din total fiind de 64% (vs. 36% pers. fizice). Comparativ cu primele 8 luni din 2016, este
de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât și volumul achizițiilor realizate de către pers.
fizice: ponderea, de la 30% la 36%, iar volumul, cu 36% (procent mult superior creșterii
generale a pieței la 8 luni, respectiv +14,5%). Aceste cifre ne arată că practic, vânzările de
autoturisme noi au crescut în special datorită achizițiilor realizate de către persoanele fizice, a
căror detașare de Programul “Rabla”, este tot mai evidentă.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se
observă faptul că, în primele opt luni din 2017, au fost înmatriculate cca. 338.000 unități (mai
multe decat s-au înregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5 ori mai multe decât cele noi.
Această situație se datorează, după cum APIA a semnalat încă de anul trecut, eliminării de la 1
februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Ceea ce este si mai grav insă, este faptul că numărul
autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Normele Euro3 si Euro2) a crescut de
2,5 ori.
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și Exportul.
Având în vedere faptul că datele primite sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste
două capitole. Menționăm doar datele referitoare la producția Ford România (40.837 unități) și
Roman S.A.(10 unități) care, în primele opt luni, au totalizat 40.847 unități, în creștere cu 41,5%
față de aceeași perioadă a anului trecut, marea lor majoritate (40.614 unitati) fiind exportate. In
aceste condiții și exportul realizat de către Ford înregistrează o creștere consistentă, de 45,0%,
comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut.
II. Livrările de autovehicule noi.
In luna august 2017 s-au livrat 12.226 unități, cu 11,3% mai puține autovehicule decât în luna
iulie, fapt ce face ca, pe ansamblul primelor opt luni, să se ajungă la un total de 97.605 unități,
cu 11,6% mai mult decât în primele opt luni din 2016.
Autoturismele, care reprezintă cca. 83% din totalul livrărilor realizate în aceste opt luni din 2017
(80.829 unități), înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 14,5%, iar
vehiculele comerciale (marfă și persoane), o scădere de 0,4%.
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 26.269
unități, urmată de către Volkswagen, cu 9.902 unități, Ford 7.810 unități, Renault 7.777 unități și
Skoda 7.278 unități. In ceea ce priveste categoria de vehicule comerciale ușoare (inclusiv
minibuse), după 8 luni, primul loc este ocupat de catre Ford (2.369 unități), cu o creștere de
29,8%, urmat de Dacia (2.267 unități, +14,2%) și Mercedes (1.437 unități, +20,5%).
2/2
La autoturisme, în funcție de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia,
cu 24.002 unități (29,7% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 14,5% față de 2016), urmată
de Volkswagen cu 8.813 unități (10,9% cotă de piață, volume în creștere cu 19,4% față de 2016);
Skoda 7.278 unităţi (9,0% din total piață, volume în creștere cu 10,1%); Renault 6.572 unități
(8,1% cotă de piață, volume mai mari cu 25,4%); Ford 5.441 unităţi (6,7% din total piață, volume
în creștere cu 24,7%); și Opel cu 4.029 unităţi (5,0% din total piață, volume mai mari cu 21,2%).
Pe modele, cu cele 9.857 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în
primele opt luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 5.366 unități, Dacia Duster 4.970 unități,
Skoda Octavia 3.051 unități și Renault Clio, 2.529 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea segmentelor
înregistrând creșteri, unele chiar importante (SUV +28,7%, Clasa E +25,2%, Clasa B +16,9%,
Sport +12,1%, Clasa C +11,8%, Clasa F +6,1%, si Clasa A +4,9%) iar altele, scăderi, unele
semnificative (MPV -27,9% si Clasa D -4,1%).
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină încep să domine
piața, cu o pondere de 51,1% din total, în ușoară creștere comparativ cu ponderea pe care o
aveau după primele 8 luni din anul trecut (50,9%).
In ceea ce priveste gradul de penetrare pe marca și model al celor doua categorii, remarcăm
faptul ca în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci și respectiv 9 modele
dintre primele 10 mărci / modele, cele mai vândute au o pondere peste această medie (51,1%),
în timp ce la motorizările diesel, 8 din primele 10 mărci și respectiv 6 modele au o pondere peste
cea a acestei categorii (47,0%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns la o
pondere de 1,9% din totalul livrărilor realizate în primele opt luni ale lui 2017. Chiar dacă
volumele sunt (încă) foarte mici, creșterile sunt importante atât la cele electrice (+174,6%) cât și
cele hibride (+160,0%) și arată faptul că există un potențial important de creștere al acestei
categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (așa cum este astăzi), va realiza volume
importante, contribuind, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto.
In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea
înregistrând 31,0% și respectiv, 25,1% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 14,3% și
negru cu 10,0%.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4).
Acestea reprezintă 21,4% din totalul livrărilor realizate în primele 8 luni din 2017, pe un volum
total de 17,272 unități, în creștere cu 20,8% față de 2016 (peste creșterea medie a pieței,
+14,5%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 27,5% sunt
de proveniență autohtonă, 22,8% sunt fabricate în Germania, 11,1% în Cehia; 8,3% în Spania și
7,6% în Turcia.
In acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția
autohtonă au crescut în anul 2017 cu 14,2%, iar cele provenite din import, cu 14,6%.
========= // =========

 

**  APIA