APIA isi precizeaza punctul de vedere privind TIMBRUL VERDE Imprimare
Auto
Marţi, 29 Ianuarie 2013 14:54

Privind iniţiativa de accelerare a innoirii parcului auto din    România, prin introducerea: « timbrului de mediu »

Având în vedere dezbaterea publică lansată de către Ministerul Mediului pe tema
instrumentelor de stimulare a innoirii parcului auto naţional, în principal pe subiectul
timbrului de mediu, dar şi interesul pentru acest subiect al membrilor operatorilor din piaţă,
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România îşi precizează în cele
ce urmează punctul de vedere, astfel :

1. Consideram că principiile noului proiect de lege privind timbrul de mediu sunt corecte,
măsurabile şi elimină confuziile, încurajând totodată achiziţia de autovehicule cât mai
puţin poluante. In acelaşi timp, ele sunt în conformitate cu liniile directoare ale noului
concept privind taxarea autoturismelor promovate recent (dec. 2012) de către Comisia
Europeană, care are ca şi obiectiv armonizarea acestor principii la nivelul tuturor statelor
membre.


2. In acest context şi având în vedere importanţa noului proiect de lege pentru dezvoltarea
pieţei auto autohtone, APIA consideră că industria auto are nevoie in România de un
cadru legislativ durabil care să garanteze recuperarea investiţiilor făcute (cu precădere
în ultimii ani) în producţia şi distribuţia de autovehicule de către constructori, importatori
şi distribuitori autorizaţi. Pentru aceasta, existenţa unor instrumente de înnoire a
parcului auto, care stimulează achiziţia de vehicule cât mai puţin poluante, sunt
elemente de politică sectorială care trebuie folosite pentru atingerea obiectivelor de
mediu dar şi a celor de dezvoltare a activităţilor productive la nivelul economiei
naţionale, cu efecte directe asupra menţinerii locurilor de muncă din România.
3. Pe de altă parte, apreciem că înnoirea parcului auto din România este un obiectiv
strategic pentru România, în condiţiile în care vârsta medie a acestuia (cca. 11-12 ani)
este semnificativ mai mare decât cea din Uniunea Europeană (cca. 8 ani). Acest
indicator reflectă în mod sintetic nivelul de poluare a mediului din România, dar şi
măsura în care acesta poate afecta sănătatea cetăţenilor, emisiile poluante (NOx, CO,
HC, particule) provenite de la autovehiculele cu norme de poluare inferioare (care în
2012 s-au dublat comparativ cu 2011), fiind factori recunoscuţi de incidenţă pentru multe
afecţiuni.
4. In plus, apreciem că măsurile de înnoire a parcului auto trebuie să aibă în vedere şi
vectori noi care să stimuleze nu numai achiziţia de autovehicule mai puţin poluante (ex :
timbrul de mediu), ci şi circulaţia lor pe drumurile publice din marile oraşe (ex: impozit
anual, zone de filtrare a circulaţiei celor poluante etc.), deoarece accelerarea introducerii
noilor tehnologii pe autovehiculele fabricate astăzi, le face pe acestea nu doar mai
“curate”, ci şi mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburant, chiar în
comparaţie cu cele de acum numai 3-4 ani.
5. Tinând cont de cele de mai sus, apreciem iniţiativa Ministerului Mediului, dar mai ales,
disponibilitatea pentru dialog manifestată de către autorităţi, în condiţiile în care acest
subiect a generat de-a lungul timpului numeroase controverse atât în România cât şi în
alte state membre UE (care s-au confruntat cu o procedură de infringement), rezolvarea
sa fiind acum supusă unor noi iniţiative în spaţiul european.

 

Goerge Lupu  

APIA