Analiza privind evolutia generala a pietei auto din Romania in anul 2019. Imprimare
Joi, 06 Februarie 2020 13:26

 

   

                           

   Anul 2019 a fost al 7-lea an de cresteri consecutive a achizitiilor de autovehicule din Romania, evolutie inceputa in anul 2014, dupa un an 2013 in care s-a inregistrat eel mai mic numar de autovehicule nou inmatriculate (noi si rulate) in Romania. Relevant pentru aceasta evolutie este numarul autoturismelor  care a crescut de la cca. 280.000 unitati (noi si rulate) in anul 2013 la cca. 606.163 in 2019.

   In ceea ce priveste impartirea acestui volum total intre cele noi si cele rulate, in anul 2019, acesta a fost  in favoarea celor rulate (444.601 rulate vs. 161.562 noi), in conditiile in care, in comparatie cu  anul 2018, cele noi au inregistrat in anul 2019 0 crestere de 23,4%, iar cele rulate 0 scadere de 6,1%.
   Ca urmare si ponderea celor doua categorii in totalul achizitiilor realizate in anul 2019 a evoluat  semnificativ  ponderea achitiilor de autoturisme noi in total piata crescand cu Spp (de la 21,7% la 26,7%). In aceste conditii si cresterea cifrei de afaceri din comertul cu autovehicule a  inregistrat (conform datelor INS la lliuni din 2019) 0 crestere solida, respectiv 7,8%.

 

 

 

Evolutia lunara a achizitiiJor de autoturisme noi si rulate (Fig.nr.2) arata 0 evoJutie in tandem si in mare
parte, liniara, pe intreg anul, evolutiile contrastante din perioada iulie - septembrie fiind rezutatul
intrarii in vigoare a unor cerinte tehnice privind omologarea automobilelor.

II. Analiza de mediu.

a) Un prim aspect important de analizat la acest punct este cel referitor la vechimea automobilelor nou
intrate in parcul national. Astfel, vechimea medie a intregului numar de autoturisme (606.163 unltati)
achizitionate in anul 2019 a fost de 8,3 ani fata de 0 medie de 9,0 ani in 2018. Relevanta insa pentru
aceasta analiza este varsta medie a autoturismelor rulate, care a scazut in 2019 (11,2 ani) comparativ
cu anul 2018 (11,4 ani).

 

In plan teritorial, se poate observa, insa, 0 diferenta destul de importanta intre judetele si regiunile
Romaniei, harta din fig. nr. 3 relevand pentru anul 2019 0 situatie mult mai buna in Bucuresti si
judetele IIfov si Arges comparativ cu Mehedinti si Caras-Severin.

b) AI doilea aspect relevant este cel referitor la impactul achizitiilor de autoturisme asupra nivelului de
-emisirlJOmante. Din- aceasta perspeā‚¬tiva un-fapt-pczitlv este faptul ca 35% (212~840 unitati)__dir:LtQtfllul
inmatricularilor de autoturisme nou intrate in parc din 2019 (noi + rulate) au avut norma de poluare
Euro6 sau au fost electrice (integral sau PHEV). Reversul medaliei este faptul ca au intrat in parcul
national un numar de peste 225.000 de autoturisme a caror varsta a fost de cel putin 12 ani.

In ceea ce priveste evolutia autoturismelor "verzi", achizitia acestora a inregistrat cresteri
semnificative in ultimii 5 ani (dublari ale volumelor), acestea fiind si mai mari in ultimii 2 ani. Spre
exemplu, in anul 2019, cresterea segmentului de autoturismelor electrice a fost de 150,3% (de 2,5
ori), comparativ cu 2018, iar pe cele hibride +79,7% (datele analizate au cuprins atat volumele de
autoturisme noi, cat pe si cele rulate). 

 

 

*

*

* __ APIA