Anul 2019 a fost al 7-lea an de cresteri consecutive a achizitiilor de autovehicule din Romania, evolutie inceputa in anul 2014, dupa un an 2013 in care s-a inregistrat eel mai mic numar de autovehicule nou inmatriculate (noi si rulate) in Romania. Relevant pentru aceasta evolutie este numarul autoturismelor care a crescut de la cca. 280.000 unitati (noi si rulate) in anul 2013 la cca. 606.163 in 2019.
In ceea ce priveste impartirea acestui volum total intre cele noi si cele rulate, in anul 2019, acesta a fost in favoarea celor rulate (444.601 rulate vs. 161.562 noi), in conditiile in care, in comparatie cu anul 2018, cele noi au inregistrat in anul 2019 0 crestere de 23,4%, iar cele rulate 0 scadere de 6,1%. Ca urmare si ponderea celor doua categorii in totalul achizitiilor realizate in anul 2019 a evoluat semnificativ ponderea achitiilor de autoturisme noi in total piata crescand cu Spp (de la 21,7% la 26,7%). In aceste conditii si cresterea cifrei de afaceri din comertul cu autovehicule a inregistrat (conform datelor INS la lliuni din 2019) 0 crestere solida, respectiv 7,8%.
Evolutia lunara a achizitiiJor de autoturisme noi si rulate (Fig.nr.2) arata 0 evoJutie in tandem si in mare parte, liniara, pe intreg anul, evolutiile contrastante din perioada iulie - septembrie fiind rezutatul intrarii in vigoare a unor cerinte tehnice privind omologarea automobilelor.
II. Analiza de mediu.
a) Un prim aspect important de analizat la acest punct este cel referitor la vechimea automobilelor nou intrate in parcul national. Astfel, vechimea medie a intregului numar de autoturisme (606.163 unltati) achizitionate in anul 2019 a fost de 8,3 ani fata de 0 medie de 9,0 ani in 2018. Relevanta insa pentru aceasta analiza este varsta medie a autoturismelor rulate, care a scazut in 2019 (11,2 ani) comparativ cu anul 2018 (11,4 ani).
In plan teritorial, se poate observa, insa, 0 diferenta destul de importanta intre judetele si regiunile Romaniei, harta din fig. nr. 3 relevand pentru anul 2019 0 situatie mult mai buna in Bucuresti si judetele IIfov si Arges comparativ cu Mehedinti si Caras-Severin.
b) AI doilea aspect relevant este cel referitor la impactul achizitiilor de autoturisme asupra nivelului de -emisirlJOmante. Din- aceasta perspeā¬tiva un-fapt-pczitlv este faptul ca 35% (212~840 unitati)__dir:LtQtfllul inmatricularilor de autoturisme nou intrate in parc din 2019 (noi + rulate) au avut norma de poluare Euro6 sau au fost electrice (integral sau PHEV). Reversul medaliei este faptul ca au intrat in parcul national un numar de peste 225.000 de autoturisme a caror varsta a fost de cel putin 12 ani.
In ceea ce priveste evolutia autoturismelor "verzi", achizitia acestora a inregistrat cresteri semnificative in ultimii 5 ani (dublari ale volumelor), acestea fiind si mai mari in ultimii 2 ani. Spre exemplu, in anul 2019, cresterea segmentului de autoturismelor electrice a fost de 150,3% (de 2,5 ori), comparativ cu 2018, iar pe cele hibride +79,7% (datele analizate au cuprins atat volumele de autoturisme noi, cat pe si cele rulate).
*
*
* __ APIA |