Evolutia autoturismelor cu motoare diesel in UE Imprimare
Vineri, 06 Septembrie 2019 17:45
                  Imagini pentru masini  poze
     Clarificari privind evolutia recenta a autoturismelor cu motoare diesel -
      Recent, ACEA a publicat date privind sitiatia in trim. II si cea la 6 luni din 2019 a
inmatricularilor de autoturisme, in functie de carburantul folosit pentru propulsie.
Din aceste date, reiese faptul ca cea mai mare parte a achizitiilor realizate sunt cu motoare pe benzina (59,4%), urmate de cele diesel (31,7%) si cele cu combustibili alternativi (electrice,  hibride, gaz natural, etc), cu 8,9%.
    Deoarece subiectul reducerii ponderii motoarelor diesel este destul de des intalnit in
dezbaterea publica (de multe ori, cu titluri apocaliptice, care tradeaza o lipsa de documentare   si / sau de necunoastere a problematicii), apreciem necesar sa facem urmatoarele   precizari referitor la acest subiect :
    1. Motoarele diesel de ultima generatie (fabricate dupa 2017), corespund unei normei de   poluare (Euro6d-Temp) care le face aproape la fel de prietenoase cu mediul ca si cele   actuale pe benzina. Ba chiar mai performante in ceea ce priveste emisia de CO2.
    2. Pe de alta parte, conform site-ului www.adac.de, astazi sunt in oferta constructorilor de
automobile noi, sute de modele care sunt chiar sub nivelul de emisii maxim acceptat
prin reglementarile europene, ceea ce confera un raspuns adecvat asteptarilor
clientelei. Iar trend-urile pe care le remarcam in ultimele luni in unele tari europene,
printre care si Romania, stau marturie acestei evolutii, fiind proba faptului ca, in ciuda
unor mesaje publice incorecte, realitatea incepe sa fie decriptata corect de catre
consumator.
    3. Nu in ultimul rand, trebuie retinut faptul ca, cel putin pe termen mediu, tehnologia diesel
va contribui in mod semnificativ la respectarea tintelor privind reducerea emisiilor de
CO2 (emisii mai mici cu cca. 15-20%), demers asumat de catre toate tarile europene.
    4. Restrictiile de circulatie din marea majoritate a oraselor care au anuntat in Europa
implementarea unor astfel de initiative se refera la autoturismele cu motoare diesel de
generatie veche (Euro4 si inferior), acestea fiind extrem de poluante in raport cu cele de
ultima generatie (Euro6d-Temp si mai ales cu cele Euro6d, ultimele fiind obligatorii de la
1 sept, 2019).
    5. Este adevarat faptul ca, pe ansamblul UE, achizitiile de autoturisme noi diesel a avut un
trend descrescator din perspectiva ponderii pe care acestea o au dupa 6 luni din 2019,
in raport cu aceeasi perioada din 2018. Dar, aceasta evolutie este valabila si pentru
cele pe benzina, care, de asemenea, pe ansamblul UE, inregistreaza o scadere,
segmentul castigator (unde s-a transferat aceasta scadere) fiind cel al autoturismelor cu
combustibili alternativi (in special cele electrice si hibride). In fig. 1 si 2 este redata
ponderea la 6 luni a celor trei categorii de combustibili in 2019 comparativ cu 2018.
   6. Pe fondul depasirii problemelor legate de durata formalitatilor si cerintele tot mai
complexe ale omologarii acestor noi autoturisme, sunt tari in care remarcam in ultimele
luni un reviriment al cererii de autoturisme cu motoare diesel (ex : Germania, care este
si cea mai mare piata europeana, dar si in Romania).
   7. Si un ultim aspect important de semnalat: autoturismele cu motore diesel reprezinta in
Romania 76,5% din totalul importurilor de autoturisme second hand. Problema este ca
marea lor majoritate (cca. 2/3) sunt din categoria celor foarte poluante, care chiar au un
impact negativ important asupra deteriorarii factorilor de mediu si a sanatatii populatiei
din marile orase (situatie semnalata, de altfel, si de catre Comisia Europeana).
======= // =======
*
*
* APIA