Analiza piata auto - Primul trimestru din 2019 Imprimare
Marţi, 16 Aprilie 2019 11:49

                        

     Anul 2019 continuă promițător deși, după trei luni din 2019, creșterea s-a mai
temperat, comparativ cu evoluția consemnată în primul trimestru al anului trecut. Avem,
totuși, o creștere moderată (+5,6%), care, în condițiile reluării Programului Rabla cu o
lună mai târziu comparativ cu anul trecut, este de natură să genereze un optimism
moderat în piață.
     Pe plan european însă, consemnăm, după primele trei luni din 2019, volume mai
mici ale vânzărilor de autoturisme noi în țările Europei vestice, care, pe ansamblul UE 15
înregistrează o scădere de cca. 3,5% comparativ cu 2018. Având în vedere ponderea pe
care aceste țări o reprezintă în totalul pieței UE, apreciem că, și pe ansamblul UE 28,
rezultatul pe primul trimestru din 2019 va fi unul negativ. Relevant pentru acest punct al
analizei este faptul că martie 2019 este a șaptea lună consecutivă de scădere a pieței
europene, comparativ cu luna similară a anului anterior (o explicație pentru scăderile de
anul trecut fiind trecerea la cerințele de omologare WLTP). Principalele țări din UE, care,
împreună, acoperă cca. 75% din piața, înregistrează, după 3 luni, următoarea evoluție:
Franța -0,6%, Germania +0,2%, Italia -9,6%, Spania -6,9% și UK – 2,4%.

 

 


In continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către
persoanele juridice, care acoperă 72% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în
primele trei luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme
achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime trei luni (8.606 unități) este cu
2,2% inferior celui din perioada similară a anului trecut (8.799 unități); ca urmare, și
ponderea lor a scazut de la 30% în 2018 la 28% în 2019. Apreciem că această scădere
este datorată, în principal, faptului că anul trecut, Programul Rabla a fost lansat cu o lună
mai devreme (15 martie). Pe cale de consecință, așteptarea generată de începerea
programului s-a reflectat în vânzările din luna martie a acestui an.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în
primele trei luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 110.308 unități, cu 8,6% mai puține
decât în 2018, dar și pe structură de vârstă îmbunătățită (cele cu vârstă mai mare de 12
ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 14,9%).
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu
detaliem aceste două capitole. Menționăm doar faptul că producția Ford România în
martie 2019 (13.350 unități), a crescut cu 6,1% comparativ cu luna februarie a acestui an.
In ceea ce privește exportul, cele 13.403 unități realizate în luna martie 2019, reprezintă o
creștere de 6,5% față de volumul exportat în luna anterioară a acestui an.
II. Vânzările de autovehicule noi. Luna martie 2019, consemnează un volum al
vaânzărilor în scădere (-8,1%) comparativ cu luna similară a anului trecut, impactul
decalării cu o lună a Programului Rabla fiind, probabil, una dintre explicații. Cu toate
acestea, in primul trimestru al anului 2019 au fost vândute cu 6,3% mai multe
autovehicule, pe un volum total de 38.253 unități, din care 31.174 autoturisme (în
creștere cu 5,6%) și 7.079 vehicule comerciale (în creștere cu 9,5%).
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu
9.008 unități, urmată de către Volkswagen, cu 3.718 unități și Ford 3.449 unități.
2/2
La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 8.218 unități (26,4%
cotă de piață, pe un volum în scădere cu 4,3% față de 2018), urmată de Volkswagen cu
3.230 unități (10,4% cotă de piață, volume în scădere cu 4,7% față de 2018); Skoda 2.629
unităţi (8,4% din total piață, volume în scădere cu 4,1%), Ford 2.485 unități (8,0% cotă de
piață, volume mai mari cu 19,7%) și Renault 2.428 unități (7,8% cotă de piață, volume mai
mari cu 20,6%).
Pe modele, cu cele 2.399 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut
model în primul trimestru din 2019, urmat de Dacia Duster cu 2.340 unități, Dacia Sandero
1.768 unități, Renault Clio 1.452 unități și Skoda Octavia 1.072 unități.
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm pentru primele trei luni ale anului
2019, o evoluție mixtă, astfel: creșteri pe segmentele Sport (+40,4%), MPV (+38,4%),
SUV (+18,2%), B (+13,9%), E (+7,8%) și scăderi pe F (-39,6%), A (-21,5%), D (-11,9%) și
C (-7,0%).
In funcţie de tipul de combustibil, primele trei luni ale lui 2019 consemnează un
raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzină, care dețin un procent de 65,8% din
total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele trei luni
ale lui 2018 (54,8%).
Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci și respectiv 7 modele au o
pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (65,8%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), ponderea acestora
continuă să crească, ajungând să dețină, în primele trei luni ale lui 2019, o cotă de
piață relativ importantă, respectiv 3,1%. Pe categorii, consemnăm o creștere de 5,0% la
autoturismele electrice 100% și o scădere de 54,8% la cele plug-in. Pe de altă parte,
autoturismele hibride înregistrează o creștere de 77,4%.
Acestă evoluție constant pozitivă din ultimii ani - în 2015 se vindeau doar 46 de
autotursime electrice și plug-in, în timp ce anul trecut de 21 ori mai multe (!), respectiv 987
unități) demonstrează faptul că stimulentele de care autoturismele „verzi” beneficiază prin
Programul Rabla Plus, ajută la o mai rapidă penetrare pe piață a acestora. Ca atare, în
masura în care stimulentele se vor menține în aceiași parametri, iar bugetul acestui
program va continua să crească, este de așteptat ca și interesul pentru România al
constructorilor globali de astfel de autovehicule să fie unul pe măsură.
In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea
înregistrând în primele trei luni ale lui 2019, 27,8% și respectiv, 25,3% din totalul
preferințelor. Urmează albastru cu 16,5% și negru cu 11,1%.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4).
Acestea reprezintă 22,3% din totalul livrărilor realizate în primele trei luni ale lui 2019, pe
un volum total de 6.945 unități, în creștere cu 0,8% față de 2018 (mult sub creșterea
medie a pieței, care a fost +5,6%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel:
România 25,8%, Germania 21,9%, Cehia 10,9%, Turcia 9,1% și Spania 7,5%.
In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au scăzut în
aceaste prime trei luni din 2019 cu 3,6% comparativ cu perioada similară din 2018, în timp
ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere de 9,1%.

========= // =========
*
**  - APIA