Primele 4 luni din 2018, consemnează o cerere consistentă de autovehicule noi
Luna Aprilie a acestui an consemnează un nou record al vânzărilor lunare, respectiv 15.860 unități (cea mai bună lună aprilie din ultimii 9 ani), fapt ce face ca volumul total al vânzărilor după 4 luni din acest an să ajungă la 51.853 unități, cu 27,8% mai mult decât în aceeași periodă a anului trecut, acesta fiind și cel mai mare volum al vânzărilor de automobile înregistrat într-o perioadă similară în ultimii 10 ani (în 2009, primul an al crizei, se înregistrau 49.971 unități). Pe plan european, cele mai importante țări, care, împreună, reprezintă 75% din totalul pieței UE, consemnează fie creșteri moderate (ex: Franța +4,4%, Germania +5,0%, Italia +0,2%), sau importante (Spania +11,0%), fie scăderi cum este cazul Marii Britanii, în care piața auto înregistrează o scădere de - 8,8%.
In continuare, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice, care acoperă 64% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele 4 luni ale anului. Este, însă, de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime 4 luni din 2018 (15.395 unități) este cu 126% mai mare decât cel aferent perioadei similare de anul trecut (6.808 unități); ca urmare, și ponderea lor a crescut în 2018 la 36% de la 21% în 2017. Referitor la autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), semnalăm faptul că în luna aprilie 2018, importurile de autoturisme rulate au fost cu cca. 6,8% mai mici decât în luna similară a anului trecut. Pe ansamblul primelor patru luni din 2018 consemnăm un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România (157.120 unități) mai mic cu 6,1% decât cel corespunzător perioadei similare din 2017. In baza datelor înregistrate în aceste prime 4 luni, este previzibil ca și în acest an numărul de autoturisme rulate ce vor fi importate în parcul național să se situeze în jurul cifrei de 500.000 de unități, volum relativ similar cu volumul înregistrat anul trecut. Ar fi însă de remarcat pentru începutul acestui an, o oarecare îmbunătățire a vârstei autoturismelor rulate, importate, acestea înregistrând creșteri de volume pe segmentul de vârstă sub 7 ani. Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de 10 ani, reprezintă peste 65% din totalul celor 157.120 de unități (respectiv 102.617 unități) importante, fapt care nu este deloc de ajutor în ceea ce privește scăderea vârstei medii a parcului auto din România, unul dintre cele mai învechite din Europa. Analiza sectorială. I. Producţia naţională și exportul. Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, nu detaliem aceste două capitole. Trebuie însă subliniate datele referitoare la producția Ford România, care în primele patru luni ale anului a realizat 45.319 unități, în creștere cu 148,1%, de cca. 2,5 ori mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. In aceste condiții, și exportul Ford a crescut de 2,5 ori (cu 150,8%) compartiv cu primele patru lui ale anului precedent. II. Vânzările de autovehicule noi. In aceste prime 4 luni ale anului au fost vândute 51.853 unități, în creștere cu 27,8% față de anul 2017, din care 43.131 autoturisme (+34,7%) și 8.722 autovehicule comerciale (+2,0%). Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 14.038 unități, urmată de către Volkswagen, cu 5.033 unități și Ford 4.408 unități. 2/2 La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 13.052 unități (30,3% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 56,5% față de primele patru luni din 2017), urmată de Volkswagen cu 4.572 unități (10,6% cotă de piață, volume în creștere cu 20,5% față de 2017); Skoda 4.009 unităţi (9,3% din total piață, volume în creștere cu 31,2%); Renault 3.190 unităţi (7,4% din total piață, volume în creștere cu 31,3%) și Ford 3.023 unități (7,0% cotă de piață, volume mai mari cu 28,0%). Pe modele, cu cele 5.483 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în aceste prime patru luni din 2018, urmat de Dacia Duster cu 3.087 unități, Dacia Sandero 2.863 unități, Skoda Octavia 1.546 unități și Renault Clio 1.445 unități. Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că majoritatea segmentelor înregistrează creșteri, unele importante (Clasa A +75,0%, SUV +53,6%, Clasa C +35,6%, Sport +34,5%, Clasele B si F +22,6% și Clasa D +5,4%). Sunt însă altele care înregistează scăderi, unele chiar semnificative (MPV -33,8% și E -12,0%). In funcţie de tipul de combustibil, ponderea autoturismelor cu motoare pe benzină continuă să crească, ajungând să dețină, după primele 4 luni din 2018 un procent de 57,0% din total, semnificativ mai mare față de ponderea pe care o avea în aceeași perioadă a lui 2017 (46,2%). Dintre primele cele mai vândute 10 mărci / modele, 6 mărci și respectiv 8 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (54,9%). In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), interesul pentru acestea continuă să crească, inclusiv pe fondul stimulentelor acordate prin Programul Rabla Plus. Ca urmare, după primele 4 luni din 2018, acestea ajung să dețină o pondere de 2,3% din total piață, superior celui de anul trecut, când acesta era de doar 1,7%. Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluția este una extrem de încurajatoare, creșterea înregistrată în acest an fiind de +417,4% (de 5 ori) pe segmentul celor electrice și, respectiv +52,4% la cele hibride. Aceste date demonstrează, în mod clar, interesul tot mai mare al persoanelor fizice sau juridice din România pentru această categorie de autoturisme, care, susținute corespunzător, vor deveni din ce în ce mai prezente în trafic, ceea ce va face ca și contribuția lor la reducerea nivelului de poluare din marile orașe să fie una importantă. In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând o pondere de 28,0% și respectiv, 23,4% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu o cotă 17,1% și negru cu 10,1%. O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 22,0% din totalul livrărilor realizate în aceste prime patru luni din 2018, pe un volum total de 9.504 unități, în creștere cu 21,9% față de 2017 (sub creșterea medie a pieței, +27,8%). In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 29,0% provin din România, 21,4% din Germania, 11,5% sunt din Cehia; 7,1% din Spania și 6,8% din Turcia. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2018 cu 64,9% comparativ cu anul 2017, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere de 25,3%.
========= // =========
** -- APIA |