Piata auto dupa primele 11 luni în România Imprimare
Miercuri, 20 Decembrie 2017 10:55

 

          

 

        Premise importante pentru ca la sfârșitul anului 2017, piața auto din România să  depășească pentru prima dată în ultimii 9 ani, pragul de 150.000 de unități / an
      Având în vedere faptul că, în ultimii 2 ani, în luna decembrie, piața autovehiculelor noi din  România a înregistrat un volum de peste 10.000 de unități, coroborat cu cele cca. 142.000 de   unități cât s-au înregistrat în primele 11 luni în România, probabilitatea depășirii pragului de  150.000 de unități / an, cât s-a înregistrat în anul 2009 - primul an al crizei economice - , este una  extrem de mare.

 

 


Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale)
au înregistrat, în primele 11 luni din 2017, o creștere generală de 11,1%, comparativ cu aceeași
perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 14,1%.
Pe plan european, remarcăm faptul că, în cele 11 luni din 2017, s-a înregistrat o creștere
generală de +3,2%. Cele mai mari piețe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor
Membre UE), sunt în teritoriul pozitiv, cu excepţia UK (-5,0%), înregistrând după primele 11 luni
din 2017 următoarele evoluții: Franța +5,3%, Germania +3,0%, Italia +8,7%, Spania +7,8%.
In România, vânzările de autoturisme din primele 11 luni ale anului 2017 au fost, ca și în
anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora
din total fiind de 65% (vs. 35% pers. fizice). Comparativ cu primele 11 luni din 2016, este de
remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât și volumul achizițiilor realizate de către pers.
fizice: ponderea, de la 30% la 35%, iar volumul, cu 33% (procent mult superior creșterii
generale a pieței la 11 luni, respectiv +14,1%). Suplimentar, ar fi de remarcat faptul că plusul de
cca. 10.000 unități este dat de achizițiile realizate de către persoanele fizice în afara Programului
Rabla, ceea ce arată o tot mai mică dependentă a pieței auto de acest instrument.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se
observă faptul că, în cele 11 luni din 2017, au fost înmatriculate cca. 474.000 unități (cu 58%
mai multe decât s-au înregistrat pe întreg anul 2016). Această cifră corespunde unui raport între
cele rulate și cele noi de 4,8 ori. Această situație este cauzată, după cum APIA (www.apia.ro) a
semnalat încă de anul trecut, de eliminarea, de la 1 februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Si mai
agravant este faptul că, asistăm la o creștere a înmatricularilor de autovehicule cu un nivel de
poluare ridicat (Euro3 si Euro2), fapt ce va duce, în urmatorii ani, la deteriorarea calității mediului
și efecte negative asupra sănătății populației din marile orașe.
Analiza sectorială.
I. Producţia naţională și Exportul.
Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu
detaliem aceste două capitole. Menționăm însă cu satisfacție, faptul că Ford România a continuat
să crească numărul unităților EcoSport fabricate la Craiova (2.758 unități în noiembrie), ajungând
astfel, la un total de 43.780 unități (+16,9% față de perioada similară din 2016).
Si exportul realizat de către Ford înregistrează in cele 11 luni din 2017 volume superioare
comparativ cu anul precedent, respectiv un plus de 3.687 unități (+9,9%). Un alt aspect
important de remarcat este faptul că 93,7% din producția realizată a fost exportată, comparativ
cu 99,6% cât a fost acest raport în anul 2016.
II. Livrările de autovehicule noi.
In luna noiembrie 2017 s-au livrat 14.791 unități, cu 3,3% mai puține autovehicule decât în luna
octombrie, fapt ce face ca, pe ansamblul celor 11 luni din 2017, să se ajungă la un total de
142.300 unități, cu 11,1% mai mult decât în primele 11 luni din 2016.
2/2
Autoturismele, care reprezintă cca. 83% din totalul livrărilor realizate în aceste 11 luni din 2017
(118.570 unități), înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 14,1%, iar
vehiculele comerciale (marfă și persoane), o scădere de 1,8%.
Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 38.950
unități, urmată de către Volkswagen, cu 14.342 unități, Renault 11.200 unități, Ford 11.125 unități
și Skoda 10.683 unități. In ceea ce privește categoria de vehicule comerciale ușoare (inclusiv
minibuse), după 11 luni, primul loc este ocupat de către Ford (3.578 unități), cu o creștere de
32,2%, urmat de Dacia (3.057 unități, +9,6%) și Mercedes (2.022 unități, +13,8%).
La autoturisme, în funcție de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia,
cu 35.893 unități (30,3% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 12,7% față de 2016), urmată
de Volkswagen cu 12.809 unități (10,8% cotă de piață, volume în creștere cu 15,7% față de
2016); Skoda 10.683 unităţi (9,0% din total piață, volume în creștere cu 12,7%); Renault 9.537
unități (8,0% cotă de piață, volume mai mari cu 27,3%); Ford 7.547 unităţi (6,4% din total piață,
volume în creștere cu 20,9%); și Opel cu 5.788 unităţi (4,9% din total piață, volume mai mari cu
19,2%).
Pe modele, cu cele 14.795 unități livrate, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în
primele 11 luni din 2017, urmat de Dacia Duster cu 7.713 unități, Dacia Sandero 7.597 unități,
Skoda Octavia 4.505 unități și Renault Clio, 3.500 unități.
Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea segmentelor
înregistrând creșteri, unele chiar importante (SUV +26,7%, Clasa E +18,0%, Clasa B +16,6%),
Clasa C +11,7%, Clasa F +8,0% și Sport +4,7%, iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV
-25,0%), Clasa A -1,8% și Clasa D -1,2%.
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină care domină,
începând cu anul trecut, piața din România, au în acest an o pondere de 51,5%, comparativ cu
50,1% cât aveau după primele 11 luni din anul trecut.
Dacă analizăm gradul de penetrare pe marcă și model al celor două categorii, remarcăm faptul
că, în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci și, respectiv, 9 modele dintre
primele 10 mărci / modele cele mai vândute au o pondere peste această medie (51,5%), în timp
ce la motorizările diesel, toate cele 10 mărci aflate în top și, respectiv, 7 modele au o pondere
peste media acestei categorii (46,5%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns la o
pondere de 2,0% din totalul livrărilor realizate în primele 11 luni ale lui 2017, pondere dublă
față de cea pe care au avut-o în 2016. Chiar dacă volumele sunt (încă) foarte mici, creșterile
sunt importante, atât la cele electrice (+160,0%), cât și la cele hibride (+120,4%) și arată faptul că
există un potențial important de creștere a acestei categorii de autoturisme care, stimulată
corespunzător (așa cum este astăzi), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la
reducerea poluării generate de traficul auto.
In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea
înregistrând 30,8% și respectiv, 24,9% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 14,6% și
negru cu 10,3%.
O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4).
Acestea reprezintă 21,2% din totalul livrărilor realizate în primele 11 luni din 2017, pe un volum
total de 25.176 unități, în creștere cu 17,2% față de 2016 (peste creșterea medie a pieței,
+14,1%).
In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 28,0% sunt
de proveniență autohtonă, 22,5% sunt fabricate în Germania (multe însă cu componente din
România), 10,9% în Cehia; 8,1% în Spania și 7,3% în Turcia.
In acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția
autohtonă au crescut în anul 2017 cu 12,3%, iar cele provenite din import, cu 14,8%.
========= // =========

 

 

*** -APIA