Premise importante pentru ca la sfârșitul anului 2017, piața auto din România să depășească pentru prima dată în ultimii 9 ani, pragul de 150.000 de unități / an Având în vedere faptul că, în ultimii 2 ani, în luna decembrie, piața autovehiculelor noi din România a înregistrat un volum de peste 10.000 de unități, coroborat cu cele cca. 142.000 de unități cât s-au înregistrat în primele 11 luni în România, probabilitatea depășirii pragului de 150.000 de unități / an, cât s-a înregistrat în anul 2009 - primul an al crizei economice - , este una extrem de mare.
Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele 11 luni din 2017, o creștere generală de 11,1%, comparativ cu aceeași perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 14,1%. Pe plan european, remarcăm faptul că, în cele 11 luni din 2017, s-a înregistrat o creștere generală de +3,2%. Cele mai mari piețe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), sunt în teritoriul pozitiv, cu excepţia UK (-5,0%), înregistrând după primele 11 luni din 2017 următoarele evoluții: Franța +5,3%, Germania +3,0%, Italia +8,7%, Spania +7,8%. In România, vânzările de autoturisme din primele 11 luni ale anului 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 65% (vs. 35% pers. fizice). Comparativ cu primele 11 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât și volumul achizițiilor realizate de către pers. fizice: ponderea, de la 30% la 35%, iar volumul, cu 33% (procent mult superior creșterii generale a pieței la 11 luni, respectiv +14,1%). Suplimentar, ar fi de remarcat faptul că plusul de cca. 10.000 unități este dat de achizițiile realizate de către persoanele fizice în afara Programului Rabla, ceea ce arată o tot mai mică dependentă a pieței auto de acest instrument. In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se observă faptul că, în cele 11 luni din 2017, au fost înmatriculate cca. 474.000 unități (cu 58% mai multe decât s-au înregistrat pe întreg anul 2016). Această cifră corespunde unui raport între cele rulate și cele noi de 4,8 ori. Această situație este cauzată, după cum APIA (www.apia.ro) a semnalat încă de anul trecut, de eliminarea, de la 1 februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Si mai agravant este faptul că, asistăm la o creștere a înmatricularilor de autovehicule cu un nivel de poluare ridicat (Euro3 si Euro2), fapt ce va duce, în urmatorii ani, la deteriorarea calității mediului și efecte negative asupra sănătății populației din marile orașe. Analiza sectorială. I. Producţia naţională și Exportul. Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste două capitole. Menționăm însă cu satisfacție, faptul că Ford România a continuat să crească numărul unităților EcoSport fabricate la Craiova (2.758 unități în noiembrie), ajungând astfel, la un total de 43.780 unități (+16,9% față de perioada similară din 2016). Si exportul realizat de către Ford înregistrează in cele 11 luni din 2017 volume superioare comparativ cu anul precedent, respectiv un plus de 3.687 unități (+9,9%). Un alt aspect important de remarcat este faptul că 93,7% din producția realizată a fost exportată, comparativ cu 99,6% cât a fost acest raport în anul 2016. II. Livrările de autovehicule noi. In luna noiembrie 2017 s-au livrat 14.791 unități, cu 3,3% mai puține autovehicule decât în luna octombrie, fapt ce face ca, pe ansamblul celor 11 luni din 2017, să se ajungă la un total de 142.300 unități, cu 11,1% mai mult decât în primele 11 luni din 2016. 2/2 Autoturismele, care reprezintă cca. 83% din totalul livrărilor realizate în aceste 11 luni din 2017 (118.570 unități), înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 14,1%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), o scădere de 1,8%. Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 38.950 unități, urmată de către Volkswagen, cu 14.342 unități, Renault 11.200 unități, Ford 11.125 unități și Skoda 10.683 unități. In ceea ce privește categoria de vehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse), după 11 luni, primul loc este ocupat de către Ford (3.578 unități), cu o creștere de 32,2%, urmat de Dacia (3.057 unități, +9,6%) și Mercedes (2.022 unități, +13,8%). La autoturisme, în funcție de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 35.893 unități (30,3% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 12,7% față de 2016), urmată de Volkswagen cu 12.809 unități (10,8% cotă de piață, volume în creștere cu 15,7% față de 2016); Skoda 10.683 unităţi (9,0% din total piață, volume în creștere cu 12,7%); Renault 9.537 unități (8,0% cotă de piață, volume mai mari cu 27,3%); Ford 7.547 unităţi (6,4% din total piață, volume în creștere cu 20,9%); și Opel cu 5.788 unităţi (4,9% din total piață, volume mai mari cu 19,2%). Pe modele, cu cele 14.795 unități livrate, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 11 luni din 2017, urmat de Dacia Duster cu 7.713 unități, Dacia Sandero 7.597 unități, Skoda Octavia 4.505 unități și Renault Clio, 3.500 unități. Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creșteri, unele chiar importante (SUV +26,7%, Clasa E +18,0%, Clasa B +16,6%), Clasa C +11,7%, Clasa F +8,0% și Sport +4,7%, iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV -25,0%), Clasa A -1,8% și Clasa D -1,2%. In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină care domină, începând cu anul trecut, piața din România, au în acest an o pondere de 51,5%, comparativ cu 50,1% cât aveau după primele 11 luni din anul trecut. Dacă analizăm gradul de penetrare pe marcă și model al celor două categorii, remarcăm faptul că, în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci și, respectiv, 9 modele dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute au o pondere peste această medie (51,5%), în timp ce la motorizările diesel, toate cele 10 mărci aflate în top și, respectiv, 7 modele au o pondere peste media acestei categorii (46,5%). In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns la o pondere de 2,0% din totalul livrărilor realizate în primele 11 luni ale lui 2017, pondere dublă față de cea pe care au avut-o în 2016. Chiar dacă volumele sunt (încă) foarte mici, creșterile sunt importante, atât la cele electrice (+160,0%), cât și la cele hibride (+120,4%) și arată faptul că există un potențial important de creștere a acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (așa cum este astăzi), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto. In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 30,8% și respectiv, 24,9% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 14,6% și negru cu 10,3%. O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 21,2% din totalul livrărilor realizate în primele 11 luni din 2017, pe un volum total de 25.176 unități, în creștere cu 17,2% față de 2016 (peste creșterea medie a pieței, +14,1%). In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 28,0% sunt de proveniență autohtonă, 22,5% sunt fabricate în Germania (multe însă cu componente din România), 10,9% în Cehia; 8,1% în Spania și 7,3% în Turcia. In acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2017 cu 12,3%, iar cele provenite din import, cu 14,8%. ========= // =========
*** -APIA |