După 10 luni din 2017, livrările de autovehicule noi înregistrează o creștere de 10,9%. Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele zece luni din 2017, o creștere generală de 10,9%, comparativ cu aceeași perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia avem autoturismele cu o creștere de 13,4%. Pe plan european, remarcăm faptul că, în primele 10 luni din 2017, se înregistrează o creștere generală de +3,9%. Cele mai mari piețe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul Statelor Membre UE), sunt, în continuare, în teritoriul pozitiv, cu exceptia UK (-4,6%), înregistrând după primele 10 luni din 2017 următoarele evoluții: Franța +4,8%, Germania +2,3%, Italia +8,9%, Spania +7,3%. In România, vânzările de autoturisme din primele zece luni ale anului 2017 au fost, ca și în anii precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 65% (vs. 35% pers. fizice).
Comparativ cu primele 10 luni din 2016,este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât și volumul achizițiilor realizate de cătrepers. fizice: ponderea, de la 31% la 35%, iar volumul, cu 30% (procent mult superior creșteriigenerale a pieței la 10 luni, respectiv +13,4%). Aceste cifre ne arată faptul că, practic, vânzărilede autoturisme noi au crescut în special datorită achizițiilor realizate de către persoanele fizice, a căror detașare de Programul “Rabla” a fost tot mai evidentă în ultimele luni. In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se observă faptul că, în primele zece luni din 2017, au fost înmatriculate cca. 426.000 unități (cu 42% mai multe decat s-au înregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5 ori mai multe decât cele noi. Această situație este cauzată, după cum APIA (www.apia.ro) a semnalat încă de anul trecut, de eliminarea, de la 1 februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Din punct de vedere al vechimii acestora, remarcăm o dublare a numărului de autoturisme mai vechi de 10 ani, nou intrate în parcul național, respectiv peste 326.000 de astfel de autoturisme nou intrate în 2017 față de numai cca. 168.000 în 2016. Analiza sectorială. I. Producţia naţională și Exportul. Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, suntem nevoiți să nu detaliem aceste două capitole. Menționăm însă, cu satisfacție, faptul că Ford România a realizat la fabrica de la Craiova primele unitati EcoSport (128 unitați), ajungând astfel, pe primele 10 luni din 2017, la un total de 41.022 unități (+17,4%) față de perioada similară din 2016. De asemenea, sunt de remarcat și cele 18 unități realizate de Roman S.A., cifră cu care aceasta ajunge la un total pe întreg anul de 33 unități, în condițiile în care în aceeași perioadă a anului trecut nu a realizat niciun autovehicul. Cu aceste cifre, consemnăm pentru cele două mărci un total la 10 luni de 41.055 unități, în creștere cu 17,5% față de aceeași perioadă a anului trecut, marea lor majoritate (40.947 unitati) fiind exportate. In aceste condiții, exportul realizat de către Ford înregistrează, în primele 10 luni din 2017, o creștere consistentă, de 17,7%, comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut. II. Livrările de autovehicule noi. In luna octombrie 2017 s-au livrat 15.297 unități, cu 4,7% mai multe autovehicule decât în luna septembrie, fapt ce face ca, pe ansamblul primelor zece luni, să se ajungă la un total de 127.509 unități, cu 10,9% mai mult decât în primele zece luni din 2016. 2/2 Autoturismele, care reprezintă cca. 83% din totalul livrărilor realizate în aceste zece luni din 2017 (105.857 unități), înregistrează o creștere față de aceeași perioadă a anului 2016 de 13,4%, iar vehiculele comerciale (marfă și persoane), o crestere de 0,3%. Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 34.900 unități, urmată de către Volkswagen, cu 12.798 unități, Ford 10.170 unități, Renault 10.137 unități și Skoda 9.533 unități. In ceea ce priveste categoria de vehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse), după 10 luni, primul loc este ocupat de catre Ford (3.220 unități), cu o creștere de 36,1%, urmat de Dacia (2.745 unități, +10,7%) și Mercedes (1.828 unități, +15,8%). La autoturisme, în funcție de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 32.155 unități (30,4% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 11,5% față de 2016), urmată de Volkswagen cu 11.388 unități (10,8% cotă de piață, volume în creștere cu 15,2% față de 2016); Skoda 9.533 unităţi (9,0% din total piață, volume în creștere cu 12,4%); Renault 8.601 unități (8,1% cotă de piață, volume mai mari cu 28,0%); Ford 6.950 unităţi (6,6% din total piață, volume în creștere cu 24,1%); și Opel cu 5.119 unităţi (4,8% din total piață, volume mai mari cu 18,4%). Pe modele, cu cele 13.234 unități vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele zece luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 7.100 unități, Dacia Duster 6.747 unități, Skoda Octavia 4.043 unități și Renault Clio, 3.221 unități. Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluție mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creșteri, unele chiar importante (SUV +25,8%, Clasa E +18,2%, Clasa B +17,4%), Clasa C +10,5%, Clasa F +6,3% si Sport +2,8%, iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV -28,7%), Clasa A -2,6% si Clasa D -0,9%. In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină domină în ultimii doi ani piața, având o pondere de 51,4% din total în acest an, în ușoară creștere comparativ cu ponderea pe care o aveau după primele 10 luni din anul trecut (50,9%). In ceea ce privește gradul de penetrare pe marcă și model al celor două categorii, remarcăm faptul că în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci și, respectiv, 9 modele dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute au o pondere peste această medie (51,4%), în timp ce la motorizările diesel, 9 din primele 10 mărci și, respectiv, 6 modele au o pondere peste cea a acestei categorii (46,6%). In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), acestea au ajuns la o pondere de 2,0% din totalul livrărilor realizate în primele zece luni ale lui 2017. Chiar dacă volumele sunt (încă) foarte mici, creșterile sunt importante, atât la cele electrice (+186,4%), cât și cele hibride (+143,0%) și arată faptul că există un potențial important de creștere a acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (așa cum este astăzi), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto. In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 30,9% și respectiv, 24,9% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu 14,5% și negru cu 10,1%. O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 21,2% din totalul livrărilor realizate în primele 10 luni din 2017, pe un volum total de 22.488 unități, în creștere cu 17,2% față de 2016 (peste creșterea medie a pieței, +10,9%). In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 28,3% sunt de proveniență autohtonă, 22,5% sunt fabricate în Germania (multe însă cu componente din România), 10,9% în Cehia; 8,1% în Spania și 7,4% în Turcia. In acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2017 cu 11,3%, iar cele provenite din import, cu 14,2%. ========= // =========
**- APIA
|