Deși pe plus în Trim. III, piața auto rămâne la 9 luni în teritoriul negativ
În ultimele trei luni (inclusiv septembrie) înregistrăm creșteri față de lunile similare din 2012, fapt ce face ca în T3 2013 să consemnăm o creștere medie de 3,1% față de T3 2012, din care la autoturisme de 9,8%.
Cu toate acestea, pe totalul primelor trei trimestre din 2013, avem o scădere generală a pieței de 11,4%, din care la autoturisme de 9,8%. Si pe plan european observăm o evoluție negativă a principalelor piețe europene pe ansamblul celor 9 luni din 2013, astfel: Franța -8,5%, Italia -8,3%, Germania -6%). In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (73% din totalul la 9 luni).
In ceea ce privește situația pe luna septembrie, raportul este și de această dată favorabil achizițiilor realizate de către persoanele juridice care reprezintă 68% din total (în creștere față de luna august, când ponderea acestora a fost de “doar” 65%). Oricum, pe fondul demarării Programului “Rabla”, în ultimele trei luni (iulie-septembrie), situația s-a mai echilibrat față de primele luni ale anului, când acest raport era net în favoarea persoanelor juridice (peste 80% !) Analiza sectorială. I. Producţia naţională. La un volum total de 304.255 unităţi fabricate în 9 luni, se înregistrează o creștere de 27,2% faţă de anul 2012, cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme care înregistrează o creștere de 33,5% (volum total 304.239 unităţi). In cifre absolute, fata de aceeași periodă din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 65.102 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (87.125 unități), urmată de Dacia Sandero (84.769 unități), Dacia Logan (67.176 unități) și Ford B-MAX (59.065 unități). II. Exportul. La un volum de 272.987 unităţi exportate în primele trei trimestre, înregistrăm si la acest capitol o creștere semnificativă de 16,8% în 2013, comparativ cu aceeași perioadă din anul trecut. Creşterea se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează +22,1%. Cel mai exportat model în cele 9 luni de până acum a fost Dacia Duster (89.594 unităţi), urmat de Sandero (85.893 unităţi) şi Ford B-MAX (59.070 unităţi). Ar mai fi de remarcat faptul că cca. 90% din producția națională a fost exportată, astfel că industria auto ajunge să contribuie în mod semnificativ la reducerea deficitului comercial al României, după cum a fost menționat și în statisticile oficiale (INS). III. Vânzările. Cu un volum total de 8.129 unități vândute în luna septembrie, și unul total la 9 luni de 57.454 unități (din care 48.324 autoturisme), consemnăm față de 2012 o scădere totală de 11,4%, scădere la care autoturismele “contribuie” cu -9,8%, ambele, în revenire ușoară față de cifrele consemnate după 8 luni. La autoturisme, top-ul pe mărci după 9 luni din 2013 este condus de către Dacia, cu 15.912 unităţi vândute (33% din total), urmată de Volkswagen (5.456 unităţi / 11,3%), Skoda (3.771 unităţi / 7,8%), Renault (2.833 unităţi / 5,9%), Ford (2.686 unităţi / 5,6%), şi Opel (2.035 unităţi / 4,2%). Pe modele, situația rămâne neschimbată față de luna trecută, Dacia Logan fiind pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Volkswagen Golf şi Skoda Octavia. 2 / 2 Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după trei trimestre din 2013, doar clasa monovolum este pe plus (20%), toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 0,4% şi 35%! Evoluția este diferită: astfel, săderile mai mici decât media pieței sunt înregistrate de clasele de volum (B –0,4% si C –5,8%), în timp ce clasa mică (A) sau clasele superioare - (D, E, SUV), înregistrează scăderi peste media pieței (28%-30% clasele D si E si -18% SUV). In funcţie de tipul de combustibil, se menține în 2013 creșterea ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung dupa 9 luni la 53% din piață, față de 50% cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut. Este explicabil dacă avem în vedere faptul că volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scăzut cu doar 4,7%, în timp ce cele pe benzină cu 15,5%. Un alt aspect pe care il menționăm în analizele noastre lunare la acest capitol, este gradul în care motorizarea diesel este prezentă în vânzările unor anumite mărci sau modele. La acest criteriu, opt din primele zece mărci, înregistrează vânzări cu motorizare diesel peste 50% (trei dintre ele chiar peste 80%), situație care se menține și la modele, unde 8 dintre primele 10 modele înregistrează un procent de peste 50% motorizare diesel din vânzările respectivei mărci. In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o scădere mai puternică a pieței (-21%) - datorată aproape în totalitate absenței de pe piața a vehiculelor din producția internă consacrate -, dar și faptul că peste 45% din piață este acoperit de primele trei mărci (Dacia, Ford, Renault). Concluzie. Analizând evoluția de până acum, dar și factorii care acționează în piață (un program “Rabla”, sub așteptări ca și impact, accesul limitat la credite prin prisma criteriilor cerute de către bănci, limitarea deductibilității amortizării) perspectiva pentru finalul anului 2013 este una negativă, șanse de redresare în ultimul trimestru al anului fiind minime.
APIA |