Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat în primele patru luni ale lui 2013 o scădere de cca. 11% comparativ cu aceași perioadă din anul trecut. In interiorul acestei scăderi, remarcăm autoturismele, care au un declin al vânzărilor de 11,4%.
Si pe plan european se înregistrează scăderi ale pieței, acestea fiind în medie de –7,1% comparativ cu aceași perioadă din anul trecut, cu numai două țări importante aflate pe plus (UK +8,9% si Belgia +2,8%). Principalele țări (Franţa, Germania și Italia), înregistrează însă scăderi peste medie, cuprinse între -8,5% și -12,3%. In România, în continuare, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (81% din total în luna aprilie), cele către persoanele fizice reprezentând doar 19% din total.
In plus, continuă să se manifeste, impactul negativ al intrării masive în parcul national al vehiculelor rulate care, la un volum de aprox. 71.000 unităţi la autoturisme şi 15.000 la vehicule comerciale, au o creştere de 53%, respectiv 15% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă că la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vândut în România au fost aduse alte 4 rulate !. Analiza sectorială. I. Producţia naţională. Aceasta a înregistrat în luna aprilie o creștere de 9,3% faţă de luna precedentă, ceea ce face ca la 4 luni din 2013 să avem o creştere totală faţă de 2012 de 33,6% (la volum total 147.053 unităţi), cifră datorată în exclusivitate producției de autoturisme +42% (volum total 147.048 unităţi), pe fondul unei scăderi complete a producţiei de vehicule comerciale. Volumele cele mai mari la 4 luni le înregistrează Dacia Duster (44.013 unități), urmat de Dacia Sandero (37.425 unități), Dacia Logan (35.463 unități) și Ford B-MAX (30.147 unități). II. Exportul. Si la acest capitol se înregistrează creștere pe primele 4 luni din 2013, aceasta fiind de 22,1%, comparativ cu aceași perioadă din anul trecut, volumul total fiind de 124.837 unităţi. Această creştere se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează +29,3%. In ceea ce privește vehiculele comerciale, în absența producției, nu au fost nici volume la export, fapt ce a diminuat creșterea realizată de autoturisme. Cel mai exportat model în luna aprilie, a fost Dacia Duster (11.495 unităţi), urmat de Sandero (11.101 unităţi) şi B-MAX (7.553 unităţi), ordinea fiind aceeași și pe total an 2013. III. Vânzările. Vânzările de autovehicule (21.916 unități) au scăzut însă cu 10,9% faţă de aceeași perioadă din 2012, autoturismele (18.137 unități) înregistrând o scădere de 11,4%. La autoturisme, top-ul pe mărci la 4 luni din 2013 este format din Dacia, cu 5.248 unităţi vândute (28,9% din total), urmată de Volkswagen (2.082 unităţi / 11,5%), Skoda (1.517 unităţi / 8,4%), Renault (1.034 unităţi / 5,7%), Ford (961 unităţi / 5,3%), şi Hyundai (917 unităţi / 5,1%). Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf. 2 / 2 Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că, după 4 luni, doar clasa monovolum este pe plus (la care putem menționa și clasa B care este la același volum ca și în 2012), toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 13% şi 39% !. Aici ar fi de remarcat faptul că recenta modificare a Codului Fiscal prin care a fost limitată deductibilitatea amortizării poate fi analizată ca și potențial factor de scădere în clasele superioare (E, F si SUV), care anul trecut erau încă pe plus după 4 luni. În funcţie de tipul de combustibil, remarcăm în 2013 o creștere a ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 59% din piață, față de 55,6% cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut, în condițiile în care volumele autoturismelor diesel au scăzut cu 6,2%, iar cele pe benzină cu 18,7%. Un alt aspect care merită menționat la acest capitol, este faptul că pentru 6 din primele zece mărci, motorizările diesel reprezintă peste 70% din vânzări. Situația se repetă și în cazul analizei pe modele, unde 5 dintre modele înregistrează un procent de peste 70% din vânzările respectivei mărci. In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (LCV+ minibuse), observăm o scădere ceva mai mică a pieței (-5,6%), dar și faptul că primele trei marci (Dacia, Ford și Volkswagen), reprezintă împreună peste 45% din piață. Evoluţia pieţei 2013. Avand în vedere apropierea momentului demarării efective a Programului “Rabla” (începutul lui Iunie, cînd tichetele valorice vor ajunge în posesia cetățenilor), apreciem că o evetuală revizuire a estimării făcute la începutul anului poate fi avută în vedere doar după analiza volumelor înregistrate până în luna Iunie.
APIA |