Piata auto în 2013 - stagneaza in ianuarie Imprimare
Luni, 18 Februarie 2013 12:10

           Pe ansamblul pieţei, livrările totale (autoturisme + vehicule comerciale) au rămas
aproximativ la nivelul din 2012, înregistrând o scădere de 0.1% faţă de anul trecut. În
interiorul acestei scăderi, avem autoturismele cu - 4,1%.

                            
       In continuare în luna ianuarie, vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către   persoanele juridice (81% din total), cu 11 puncte procentuale mai mult decât media înregistrată  în 2012.



      De asemenea, continuă să se manifeste asupra pieţei impactul negativ al importului masiv
de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 18.000 de autoturisme înregistrează o creştere
de 60%, faţă de ianuarie 2012. La aceste cifre, rezultă că la fiecare autoturism nou vândut în
România în prima lună din acest an, au fost aduse alte cinci rulate !.
In ceea ce priveşte Analiza sectorială, remarcăm evoluţia pozitivă a exportului, dar mai
ales a producției, în contrast cu cea ușor negativă a vânzărilor, astfel:
I. Producţia naţională.
S-au fabricat în luna ianuarie 34.915 autovehicule, cu 17,7% mai mult ca în luna
precedentă. Față de aceeași lună din 2012, producția a înregistrat o creștere de 34,7%. În
interiorul acestei cifre, remarcăm o creştere foarte bună înregistrată la autoturisme (+41,1%), dar
şi o scădere completă a producţiei de vehicule comerciale.
II. Exportul.
La acest capitol înregistrăm în 2013 o crestere generală de 7,8% comparativ cu anul
trecut, pe un volum total de 27.856 unităţi. Această creştere se datorează în exclusivitate
autoturismelor care la acest volum înregistrează o creștere de 12,9%.
Cel mai vândut model la export în ianuarie 2013 a fost Dacia Duster – 8.545 unităţi,
corespunzător unui nivel de 31% din numărul total de autoturisme exportate. Acesta a fost urmat
de Logan (6.882 unităţi), Sandero (6.407 unităţi) şi Ford B-MAX (6.022 unităţi).
III. Vânzările pe piaţa autohtonă.
Vânzările de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, pe
ansamblu, o ușoară scădere comparativ cu ianuarie 2012 (-0,1%), pe un volum total de 4.218
unităţi. Din acestea, 3.334 unităţi au fost autoturisme, care au înregistrat o scădere de 4,1%.
La autoturisme, topul pe marci este format de Dacia, cu 758 unităţi vândute (22,7% din
total), urmată de Skoda (368 unităţi / 11%), Volkswagen (308 unităţi / 9,2%), Renault (229 unităţi /
6,9%), Ford (209 unităţi / 6,3%), şi Hyundai (202 unităţi / 6,1%). După provenienţă, se observă o
scădere a vânzărilor de autoturisme din producţia internă (17.8%), cele din import crescând cu
0,7%.
Pe modele, avem pe primul loc la începutul anului, Dacia Sandero cu vânzări raportate de
237 unităţi, urmată de Dacia Logan cu 231 unităţi vândute şi Skoda Octavia, cu 216 unităţi.
Acestea sunt urmate de către Dacia Duster (213 total unităţi), Renault Clio (127 total unităţi) şi
Hyundai i20 (107 total unităţi).
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că la început de an, doar clasele B
(sub-compact) şi monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu scăderi cuprinse
între 11% şi 34,8% !
În funcţie de tipul de combustibil, ianuarie 2013 continuă trendul din 2012, respectiv cel
de creștere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel (Diesel 59,5% / Benzină 40,5%).
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (plus minibuse), acestea au înregistrat
o creștere de 15,5% față de aceași lună din 2012. Pe mărci, primele locuri sunt ocupate de către
Dacia, Citroen, Volkswagen, Fiat şi Renault, acestea acoperind împreună cca. 70% din totalul
pieţei.