Piata auto la 10 luni – in scadere cu peste 20% comparativ cu 2011 Imprimare
Vineri, 16 Noiembrie 2012 19:17

     De ceva timp, este evident faptul că piaţa auto din acest an este compromisă, în 2012
înregistrându-se a doua cea mai mare scădere anuală din 2007 pâna acum – 20,4% !.


        Avănd în vedere importanţei sectorului auto pentru economia naţională (contribuţia la
realizarea PIB, echilibrarea balanţei comerciale, alimentarea bugetului de stat, etc.), situaţia
din România reclamă măsuri urgente complementare celor cuprinse în Planul de acţiune
pentru o industrie competitivă în Europa - CARS 2020, iniţiat recent de către Comisia
Europeană, ajustate după specificul parcului auto naţional.



    Revenind la situaţia pieţei auto în luna octombrie, aceasta a fost, în continuare,
susţinută de achiziţiile realizate de către persoanele juridice (69% din total), persoanele
fizice, cu numai 31% din total, înregistrând, comparativ cu anul trecut, o scădere toală de
55%.
In plus, a continuat să se manifeste efectul negativ al importurilor masive de vehicule
rulate, care, la un volum de aprox. 138.000 unităţi la autoturisme şi 35.500 la vehicule
comerciale, au o creştere de 82%, respectiv 49% faţă de 2011. La aceste cifre, trebuie
remarcat faptul că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte două
rulate şi ceea ce este mai grav, că peste 60.000 (45%) dintre acestea din urmă sunt mai
vechi de 10 ani, adică tot atâtea câte autoturisme noi s-au vândut prin reţelele naţionale
ale producătorilor autohtoni şi externi !.
In ceea ce priveşte Analiza sectorială, remarcăm evoluţia pozitivă a exportului, în
contrast cu cea negativă a producţiei şi vânzărilor, astfel:
I. Producţia naţională.
S-au fabricat în luna octombrie 38.978 autovehicule, ceea ce face ca pe întreaga
perioadă (ianuarie – octombrie) să înregistrăm, comparativ cu perioada similarǎ a anului
precedent, o scădere totală de 2% (volum total 278.131 unităţi). In interiorul acestei cifre,
remarcăm o creştere destul de redusă înregistrată la autoturisme (+2,1%), dar şi o scădere
importantă (-49,9%) a producţiei de vehicule comerciale.
II. Exportul. La acest capitol înregistrăm o crestere generală de 4,8% comparativ cu
aceeaşi perioadă din 2011, pe un volum total de 269.263 unităţi. Această creştere se
datorează în exclusivitate autoturismelor care, pe volume importante, înregistrează un +9,6%
(volum total 259.154 unităţi faţă de 236.438 în 2011). Vehiculele comerciale în schimb, au
înregistrat o scădere de 50,5% (la un volum total 10.109 unităţi, acelaşi cu cel din luna
august a.c.), comparativ cu 2011. In continuare, exportul reprezintă principala sursă de
menţinere a producţiei la un volum care situează România în primle 10 ţări ale UE, cca. 97%
din autovehiculele produse în ţară fiind livrate pe pieţele externe.
Cel mai vândut model la export în luna octombrie a fost în continuare Dacia Duster cu
11.796 unităţi, acesta conducând detaşat şi în topul la 9 luni (114.818 unităţi, corespunzător
unui procent 44% din numărul total de autoturisme exportate). Acesta este urmat de Ford BMAX
(11.481în octombrie, total anual de 20.031 unităţi), Dacia Logan (5.581 unităţi, respectiv
41.047 pe întreg anul) şi Dacia Sandero (4.201 unităţi în octombrie şi un total de 52.451 în
2012).
III. Vânzările pe piaţa autohtonă. Vânzările de autovehicule (autoturisme + vehicule
comerciale) au înregistrat o scădere de peste 20% faţă de aceeaşi perioadă din 2011
(aceasta fiind printre cele mai mari din UE), pe un volum total de 72.992 unităţi, autoturismele
înregistrând o scădere şi mai mare, de 23.3%, la un volum de 60.446 unităţi.
La autoturisme, în cele 10 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu
16.384 unităţi vândute (27,1% din total), urmată de Volkswagen (6.770 unităţi / 11,2%),
Skoda (5.431 unităţi / 9%), Ford (4.091 unităţi / 6,8%), Renault (4.050 unităţi / 6,7%) şi
Hyundai (2.791 unităţi / 4,6%). In funcţie de provenienţă, remarcăm faptul că vânzările de
autoturisme din producţia internă au scăzut cu 32% (!), iar cele din import cu 19,5%
Pe modele, situaţia din lunile precedente se păstrează neschimabtă. Pe primul loc
este Dacia Logan cu vânzări totale în 2012 de 8.154 unităţi, urmat la mare distanţă de Dacia
Duster cu 4.558 unităţi. Podiumul este completat de către Skoda Octavia (2.903 unităţi),
urmată de către Renault Clio şi Logan MCV.
Analizând segmentarea pe clase, remarcăm faptul că dintre clasele de volum, doar
SUV (-0,4%) şi Monovolum (+5,1%) sunt într-o situaţie mai bună, celelalte (A-D) înregistrând
scăderi puternice (între -16% şi -30%). Singura clasă rămasă pe plus este clasa E / executive
(+22,6%, dar la un volum total de doar 873 unităţ pe întreg anul).
În funcţie de tipul de combustibil, motoarele diesel, se află la egalitate aproape
perfectă cu cele pe benzină (Diesel 50,3% / Benzină 49,7%). Această situaţie se datorează
faptului că vânzările de autoturisme cu motoare diesel au aproapae aceeaşi cerere cu cea de
anul trecut (scǎderea fiind de numai 2,6%), în timp ce motoarele pe benzină au înregistrat o
scădere de 37%.
In ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare (plus minibuse), acestea au
înregistrat în 10 luni o scădere de 1,4%. Pe mărci, primele locuri sunt ocupate de către
Dacia, Ford, Renault, Volkswagen şi Fiat, acestea acoperind împreună peste 68% din totalul
pieţei.
Concluzii.
După cinci ani de scăderi consecutive şi la un volum total al pieţei de maxim 85.000
unităţi (autoturisme + vehicule comerciale), cât probabil se va înregistra în acest an, vom
consemna în 2012 o scădere de 77%, comparativ cu anul premergător crizei (2007) şi un
nedorit loc întâi în acest clasament, pe plan european.
După cum am menţionat în multe alte situaţii, considerăm că situaţia dificilă în care se
găseşte piaţa auto se datorează:
 derulării defectuoase a Programului „Rabla” (demaraj întârziat, fonduri
insuficiente, întârzieri la plată) şi
 impactului redus al Taxei pe emisii poluante ca şi instrument eficient de
stimulare a achiziţiei de vehicule noi, în special prin reducerea acesteia cu 25%
comparativ cu anul 2011.
Ca urmare, pentru 2013 şi anii care vin, sunt imperios necesare măsuri care să
stimuleze în mod eficient achiziţia şi deţinerea de autovehicule noi cu tehnologie performantă
şi care corespund cerinţelor de mediu (emisii poluante şi de dioxid de carbon cât mai reduse)
şi de siguranţă în trafic ale UE, dar şi retragerea din parc a celor poluante şi nesigure în
trafic.

 

 

 

APIA