Din serialul continuu SA FACEM HIRTII :Un nou formular fiscal, publicat de ANAF. Imprimare
Joi, 29 Noiembrie 2012 14:39

Un  nou  formular  - publicat  de  ANAF

 

    Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat miercuri un nou formular fiscal, care va fi utilizat numai de persoanele fizice. Acesta poarta numarul de identificare 601.
     

Formularul 601 - Cerere de incetare a obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale - a fost aprobat prin Ordinul ANAF nr. 1714/2012, publicat in Monitorul Oficial nr. 798 din 28 noiembrie 2012

Acest document poate fi utilizat de persoanele fizice care nu mai trebuie sa achite CAS catre stat si solicita incetarea obligatiei de plata a acestei contributii.

   Formularul poate fi depus deja, avand in vedere ca ordinul care l-a aprobat a intrat in vigoare in ziua publicarii.


 

Potrivit Codului fiscal, exista cinci categorii de persoane fizice care au calitatea de contribuabili la sistemul public de pensii, si anume:

  • intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
  • membrii intreprinderii familiale;
  • persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
  • persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
  • persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla.

In acelasi timp, trebuie sa stiti ca nu datoreaza CAS:

  • Contribuabilii al caror venit net anual, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat ( 35% x 2117 = 741 lei)
  • Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii ca urmare a obtnerii de venituri salariale sau indemnizatii somaj
  • Persoanele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii.
  • Persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii

Persoanele care au avut obligatia sa plateasca CAS, insa nu mai sunt obligate pentru ca si-au pierdut calitatea care le impunea plata acestei contributii ori a intervenit una dintre situatiile care le excepteaza de la plata CAS trebuie sa depuna la organul fiscal de domiciliu cererea de incetare a a obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale. 

Formularul 601 completat se va depune la Fisc  impreuna cu documentele justificative care atesta dreptul contribuabilului de a solicita incetarea obligatiei de plata a CAS.

Care sunt documentele justificative necesare?

  • Intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale – copie de pe certificatul de radiere eliberat de registrul comertului,
  • Membrii intreprinderii familiale - copie de pe certificatul de radiere sau copia de certificatul constatator eliberat de registrul comertului,
  • Persoanele care realizeaza venituri din profesii libere – copie dupa formularul 070, inegistrat la Fisc prin care s-a solicitat incetarea activitatii,
  • Persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla – copie dupa documentele din care rezulta ca incetarea activitatii, ca de exemplu: declaratia de venit estimat, inregistrata la Fisc.

Documentele se prezinta in original si copie, iar copia se certifica de organul fiscal "conform cu originalul", dupa care originalul este restituit contribuabilului. Daca documentele sunt depuse prin posta este necesar ca acele copii sa fie legalizate.

Documentele se analizeaza de catre ANAF, care poate admite cererea sau o poate respinge.

In cazul in care accepta cererea contribuabilui de a nu mai plati CAS, ANAF va emite o noua decizie de impunere privind CAS (formular 610) in care se stabileste contributia la nivel zero pentru lunile care au mai ramas din anul fiscal.

Daca ANAF considera ca nu sunt indeplinite conditiile pentru incetarea obligatiei de plata a CAS, cererea depusa de contribuabil este respinsa, caz in care organul fiscal trebuie sa comunice contribuabilului un document in care sa motiveze respingerea cererii.

De asemenea, in situatia in care Fiscul constata ca documentatia depusa este incompleta va anunta contribuabilul, printr-o notificare, ca trebuie sa completeze actele. Acesta are 15 zile la diospozitie pentru a se prezenta la ANAF ca sa-si clarifice situatia fiscala, dupa acest termen cererea fiindu-i respinsa automat.


*** sursa  : avocat.net