Afacerile de familie, noile vedete ale economiei mondiale Imprimare
Miercuri, 22 August 2012 12:18

    Afacerile de familie au o contribuţie semnificativă în economiile din întreaga lume deşi nu sunt întotdeauna în lumina reflectoarelor. Liderii acestor organizaţii au răspuns mereu în faţa familiilor fondatoare şi a generaţiilor viitoare şi nu în faţa unui grup de acţionari. De aceea, sunt adaptate deja noii realităţi economice post-criză, arată un studiu Ernst & Young.

 

    Vorbim de afaceri care dăinuie generaţii, trecând prin războaie, recesiuni şi crize politice. Ce fac ele în mod esenţial diferit faţă de corporaţii, astfel încât rămân simboluri ale longevităţii pe pieţele internaţionale şi puncte de referinţă în diverse domenii şi industrii  ?


 

Studiul subliniază că ceastă diferenţă fundamentală a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declanşării crizei financiare actuale, pentru că datoria lor „dinastică” faţă de generaţiile viitoare s-a tradus prin investiţii prudente şi o creştere sustenabilă.

Acest avantaj strategic în faţa corporaţiilor datorat, în bună măsură, faptului că au mai puţine părţi externe interesate, le conferă facerilor de familie libertatea de a opera independent şi posibilitatea de a lua decizii mult mai rapid. Adoptarea perspectivei pe termen lung în piaţă le permite să facă investiţii care nu vor aduce neapărat un profit pe termen scurt, dar care le plasează pe un loc bun în anii următori, se arată în studiu.

Agilitatea în luarea deciziilor, viziunea, privirea mereu aţintită la orizont şi experienţa atâtor decenii poziţionează afacerile de familie drept cele mai pregătite şi mai bine echipate organizaţii care păşesc în era post-recesiune şi în „noua economie”. Longevitatea este trăsătura fundamentală a afacerilor de familie, fără ca aceste companii să rămână prizoniere în trecut. Afacerile care au dăinuit peste războaiele mondiale şi peste Marea Recesiune au înţeles cel mai rapid că inovaţia continuă este elementul crucial pentru a supravieţui şi a rămâne competitiv într-o lume globalizată.

Şi în România, afacerile de familie reprezintă o mare parte a companiilor active pe piaţă în prezent, dar nu se poate discuta despre conglomerate de afaceri familiale precum Walmart, Samsung sau Volkswagen şi, nu în ultimul rând, una dintre puţinele multinaţionale cu capital majoritar românesc, grupul Softwin al soţilor Talpeş, producătorul Bitdefender.

Din păcate, exemplele sunt puţine pentru că, pe lângă faptul că economia românească impune o anumită limită de dimensiune, ea nu mai are tradiţia celei occidentale, deoarece familiile care au derulat afaceri solide în perioada interbelică şi-au întrerupt misiunea antreprenorială din cauza condiţiilor politice.

În acest moment, putem vorbi cel mult de o a doua generaţie de antreprenori, care se pregăteşte să preia afacerile de familie create în ultimii 20 de ani. Transferul între generaţii se face acum de la antreprenori născuţi şi educaţi într-o societate închisă, spre o generaţie cu studii în străinătate şi cu viziune mai largă.

Determinarea de a continua investiţiile, chiar şi în situaţii economice dificile, implementarea constantă a unor strategii relevante, investiţiile în inovaţie, evitarea capcanei tăierilor repetate de costuri ca singură metodă de adaptare la o piaţă în scădere şi menţinerea constantă pe linia de plutire printr-un model de business adaptabil, precum şi capacitatea de a-şi motiva angajaţii sunt principalele argumente care fac din afacerile de familie modele de luat în considerare în segmentul de business.

 

 

 

 

 

**  sursa  :