Declaratia consortiului Shah Deniz privind alegerea proiectului TAP ca ruta a gazului din Azerbaijan Imprimare
Luni, 22 Iulie 2013 13:57
          Declaraţia oficială a consorţiului Shah Deniz privind alegerea proiectului TAP ca rută de export a gazului din Azerbaijan spre Europa
                                        

       În 28 iunie 2013 - Consorţiul Shah Deniz a anunţat că a selectat proiectul Trans Adriatic Pipeline (TAP) ca rută de livrare a gazului din stadiul al doilea al proiectului Shah Deniz către clienţi din Grecia, Italia şi Sud-Estul Europei.

       La eveniment au luat cuvântul: Preşedintele regional pentru Azerbaijan, Georgia şi Turcia al BP, dl. Gordon Birrell, Preşedintele SOCAR, dl. Rovnag Abdullayev, Ministrul Industriei şi Energiei, dl. Natig Aliyev, Ambasadorul Statelor Unite în Azerbaijan, dl. Richard Morningstar, însărcinatul cu afaceri al delegaţiei Uniunii Europene în Azerbaijan, dl. Toralf Pilz, însărcinatul cu afaceri al Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, dl. Adrian Lee şi Directorul proiectului TAP, dl. Kjetil Tungland. Evenimentul a fost urmat de o conferinţă de presă.


 

     Relatăm în continuare comunicatul de presă oficial emis de SOCAR şi BP:

    “Este un moment important în cadrul strategiei etapizate a consorţiului Shah Deniz de a deschide Coridorul Sudic. Pentru început, Coridorul Sudic va livra până la 10 miliarde de metri cubi de gaze naturale anual (BCMA) din zăcământul Shah Deniz pe pieţele europene.

Decizia de astăzi este, de asemenea, un pas important în decizia finală privind planul investiţional al consorţiului pentru etapa a doua Shah Deniz. Acest proiect, împreună cu conductele asociate, va costa peste 40 de miliarde de dolari şi va transporta peste 16 miliarde de metri cubi anual (BCMA) de gaze naturale din Azerbaijan pe pieţele europene.

„Suntem încântaţi că gazul natural din Azerbaijan va fi transportat către Europa, prin implementarea Gazoductului Coridorului Sudic. Acest lucru va fi posibil prin dezvoltarea proiectelor South Caucasus Pipeline Expansion, Trans Anatolian Pipeline şi Trans Adriatic Pipeline” a declarat Rovnag Abdullayev, Preşedintele SOCAR.

            „Suntem, de asemenea mulţumiţi de planurile Consorţiului Shah Deniz de a lucra cu proiectele de interconectare europene, pentru a livra gaze naturale mai multor ţări din Sud-Estul Europei. Aşteptăm ca părţile implicate să ia deciziile finale privind investiţiile în cadrul etapei a doua a proiectului Shah Deniz, în cursul acestui an.”

“Dincolo de proiectul Shah Deniz, suntem încrezători în faptul că exporturile de gaze naturale din Azerbaijan vor creşte semnificativ pe măsură ce alte exploatări, cum ar fi ACG Deep, Absheron, Umid şi Shafag-Asiman vor fi dezvoltate şi întrevedem gazoductul spre Austria ca o deschidere naturală de piaţă pentru acest gaz. Planificarea dezvoltării pentru ambele conducte crează bazele unei creşteri viitoare şi apreciem sprijinul Comisiei Europene de-a lungul acestui proces” a mai adăugat dl Abdullayev.

            „ Alegerea pieţelor italiană şi sud-est europeană pentru livrarea gazelor naturale din Shah Deniz 2 este un pas major înainte pentru dezvoltarea proiectului nostru”, a declarat Gordon Birrel, Preşedintele regional al BP pentru Azerbaijan, Georgia şi Turcia.

„Suntem foarte mulţumiţi că acest proces comprehensiv si foarte competitiv de selectare a rutei gazoductului a fost finalizat, aşa încât putem să avansăm cu Coridorul Sudic al Gazului. Acest lucru va face ca gazul să ajung[ din Marea Caspică în Europa direct, pentru prima dată. Am vrea să mulţumim cu această ocazie ambelor echipe Nabucco Vest şi TAP pentru ofertele de calitate şi cooperarea excepţională pe care au oferit-o consorţiului Shah Deniz.” a mai adăugat dl. Birrell.

Selectarea proiectului TAP pentru a completa prima fază a Coridorului Sudic a fost urmarea unei intense perioade de evaluare, în timpul căreia experţii consorţiului Shah Deniz au analizat rutele de export alternative în baza criteriilor de selecţie anunţate iniţial şi anume: avantaje comerciale, livrabilitatea proiectului, livrabilitatea financiară, design-ul ingineresc, aliniere şi transparenţă, operabilitate sigură şi eficientă, scalabilitate şi elemente de politici publice.

Consorţiul Shah Deniz a agreat termenii colaborării cu un număr de companii din Italia şi Grecia, legat de vânzarea gazelor naturale. Pe lângă aceasta, s-au purtat negocieri pentru vânzarea de gaze în Bulgaria şi consorţiul Shah Deniz are în plan să lanseze o declaraţie de intenţii pentru a prelua capacităţi de transport al gazului în această ţară.

În plus, Shah Deniz susţine memorandumul de înţelegere inter-guvernamental din 23 mai 2013, referitor la realizarea proiectului TAP şi a proiectului Ionian-Adriatic Pipeline (IAP), semnat de Croaţia, Muntenegru, Boznia şi Herzegovina şi Albania şi recunoscut de Consiliul Adriatic şi Ionic in 27 mai 2013.”

Următoarea etapă pentru consorţiul Shah Deniz este de a lua decizia finală privind investiţiile în dezvoltarea etapei a doua pentru Shah Deniz.

În timpul conferinţei de presă s-a punctat faptul că etapa a doua a proiectului Shah Deniz va transporta gaz din Marea Caspică în Turcia şi Europa, prin deschiderea Coridorului Sudic al Gazului. Etapa a doua a proiectului Shah Deniz prevede livrări suplimentare de 16 miliarde de metri cubi pe an (BCMA) faţă de cele de aproximativ 9 miliarde din etapa întâi a proiectului Shah Deniz.

Etapa a doua de dezvoltare a exploatării Shah Deniz, care va fi făcută la 70 de kilometri de ţărm, în sectorul Azerbaijanului din Marea Caspică, este prevăzută să includă două platforme de producţie interconectate; 26 de puţuri vor fi forate cu două instalaţii semi-submersibile; 500 de kilometri de conducte subacvatice vor fi construite la o adâncime de 550 de metri; se prevede o suplimentare a producţiei cu 16 miliarde metri cubi anual (BCMA) pentru South Caucasus Pipeline (SCP); se va dezvolta terminalul Sangachal. Alte conducte vor fi construite şi dezvoltate pentru a transporta gazul din zăcământul Shah Deniz către Turcia şi Europa.


Consorţiul Shah Deniz este format din: BP, operator (25,5%), Statoil (25,5%), SOCAR (10%), Total (10%), Lukoil (10%), NICO (10%) şi TPAO (9%)”.

 

 

 

 

 

C.d.P.