Specialiştii în fiscalitate, despre proiectul de ordonanţă privind plata defalcată a TVA Imprimare
Marţi, 08 August 2017 19:19

              

    Noul sistem de plată va genera dificultăţi de cash-flow la nivelul companiilor

      Conform  mediafax.ro,Introducerea noului sistem privind plata defalcată a TVA, prin care se intenţionează utilizarea unui cont bancar dedicat încasărilor şi plăţilor de TVA, va avea efecte semnificative asupra companiilor din România, sunt de părere specialiştii în domeniul fiscalităţii din cadrul PwC România.

     Potrivit proiectului de ordonanţă, sistemul privind plata defalcată a TVA se va aplica opţional începând cu 1 septembrie 2017, urmând a fi obligatoriu începând cu 1 octombrie 2017.

     Conform noului sistem privind plata defalcată a TVA ce se doreşte a fi implementat, la momentul efectuării unei livrări de bunuri/prestări de servicii furnizorul va avea obligaţia de a comunica beneficiarului un cont dedicat de TVA (deschis la unităţi ale trezoreriei statului sau la instituţii de credit), urmând ca beneficiarul să efectueze plata contravalorii TVA în contul de TVA al furnizorului, fiecare factură având, în acest sens, două plăţi aferente, una pentru TVA, respectiv, una pentru baza impozabilă.

      Sumele încasate în contul de TVA pot fi folosite de către contribuabili doar pentru a achita la rândul lor TVA datorată către furnizorii acestora sau către bugetul de stat la termenele stabilite de lege. În cazul încasărilor în numerar, cu cardul sau prin substitute de numerar, contribuabilul va avea obligaţia virării în contul de TVA propriu a sumelor de TVA aferente în termen de maxim 3 zile lucrătoare de la încasare. Sumele din contul de TVA pot fi transferate către un cont curent al titularului numai cu aprobarea prealabilă a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), procedura şi condiţiile de aprobare urmând a fi publicate.

 

 

„PwC România susţine necesitatea implementării unor măsuri de creştere a gradului de colectare a TVA la bugetul de stat şi combatere a evaziunii fiscale, însă astfel de măsuri trebuie să fie întotdeauna proporţionale cu scopul urmărit şi documentate prin studii de impact care să evidenţieze beneficiile estimate ale măsurilor propuse în contrapartidă cu eventualele costuri generate de implementarea acestora”, a declarat Mihaela Mitroi, Liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România şi Europa de Sud Est.

„Noul sistem privind plata defalcată a TVA va genera dificultăţi de cash-flow majore la nivelul companiilor, costuri suplimentare şi sarcini adiţionale pentru contribuabili legate de adaptarea sistemelor IT şi a programelor de contabilitate, gestionarea plăţilor, precum şi cu modificarea procedurilor interne de lucru. De asemenea, companiile vor suporta costuri adiţionale cu comisioanele bancare generate de creşterea semnificativă a tranzacţiilor bancare şi cu eventualele sancţiuni impuse în cazul unor erori sau întârzieri de implementare. Am dori să atragem atenţia asupra consecinţelor atrase de implementarea sistemului, atât la nivelul contribuabililor ce vor avea dificultăţi operaţionale în vederea implementării sistemului într-un termen extrem de scurt, precum şi la nivelul ANAF care va avea sarcini suplimentare cu privire la aprobarea solicitărilor de transfer a unor sume din contul de TVA în contul curent”, a adăugat Mihaela Mitroi.

„Pentru implementarea acestui sistem este necesară obţinerea unei aprobări din partea Comisiei Europene privind aplicarea unei măsuri de derogare de la Directiva de TVA, întrucât limitarea scopului în care pot fi utilizate sumele de TVA colectată şi implicit a dreptului de dispoziţie asupra acestora este asimilată cu un drept de dispoziţie al administraţiei fiscale asupra sumelor de TVA. O asemenea măsură nu a fost implementată în niciun alt stat membru al Uniunii Europene, un sistem similar fiind propus spre implementare doar opţional în Polonia şi numai pentru anumite sectoare specifice din economie unde riscul evaziunii fiscale este ridicat în Italia, care a obţinut şi o derogare în acest sens”, a conchis Mihaela Mitroi.

PwC este o reţea de firme prezentă în 157 de ţări, cu mai mult de 223.000 de profesionişti ce oferă servicii în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

                                     Ordonanță nr.


                       privind plata defalcată a TVA
         În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, si al art. 1 pct. I.3. din Legea nr.161/2017 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
Art. 1. - În sensul prezentei ordonanțe, termenii și expresiile de mai jos au următoarele
semnificații:
a) Codul fiscal – Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările
ulterioare;
b) instituții publice - instituțiile publice definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr.
500/2002 privind finanţele publice, cu modificările si completările ulterioare, și instituțiile
publice locale definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice
locale, cu modificările si completările ulterioare;
c) persoană impozabilă – persoana definită la art. 266 alin. (1) pct. 21 din Codul fiscal,
alta decât instituția publică, inclusiv cea care se află sub incidenţa legislației privind procedurile
de prevenire a insolvenţei si de insolvenţă;
d) cont de TVA – contul dedicat încasării și plății TVA, prevăzut la art. 2 alin. (1).
Art. 2 - (1) Persoanele impozabileînregistrate în scopuri de TVA potrivit art.316 din
Codul fiscal au obligația să deschidă conturi distincte pentru încasarea și plata TVA.Instituțiile
publice înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal au obligația să deschidă
conturi distincte pentru încasarea TVA. Conturile de TVA se deschid în lei și, după caz, în
valută.
(2) Plata defalcată a TVA se aplică pentru toate livrările de bunuri/prestările de servicii
taxabile din punct de vedere al TVA conform prevederilor Codului fiscal,pentru care locul,
2
conform prevederilor art. 275 sau art. 278 din Codul fiscal, se consideră a fi în România,
efectuate de persoanele prevăzute la alin. (1), cu excepția următoarelor:
a) operațiunile pentru care beneficiarul este persoana obligată la plata taxei conform art.
307 alin. (2) – (5) sau art. 331 din Codul fiscal;
b) operațiunile supuse regimurilor speciale prevăzute la art. 310 - 3151 din Codul fiscal.
Art. 3 –(1) Persoanele impozabileși instituțiile publice, indiferent dacă sunt sau nu
înregistrate în scopuri de TVA, au obligația să plătească contravaloarea TVA aferente achizițiilor
de bunuri și servicii efectuate într-un cont distinct deschis de furnizor/prestator conform art. 2
alin. (1).
(2) Prin excepție de la alin. (1), persoanele fizice impozabile care nu sunt înregistrate și
nu au obligația să se înregistreze în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal nu au
obligatia să plătească contravaloarea TVA aferente achizițiilor de bunuri și servicii efectuate în
contul distinct deschis de furnizor/prestator conform art. 2 alin. (1).
(3) În cazul plății parţiale a contravalorii livrării de bunuri ori a prestării de servicii,
precum și în cazul plății unui avans, fiecare plată se consideră că include si TVA aferentă care se
determină prin aplicarea procedeului sutei mărite, respectiv 19 x 100/119, în cazul cotei standard,
si 9 x 100/109 sau 5 x 100/105, în cazul cotelor reduse. Beneficiarii care plătesc parţial o factură
în care sunt înscrise operațiuni supuse mai multor cote de TVA si/sau mai multor regimuri de
impozitare sunt obligați să aloce sumele plătite cu prioritate pentru operațiunile supuse regimului
normal de taxare, în ordinea descrescătoare a cotelor. TVA astfel determinată se plătește în
contul distinct deschis de furnizor/prestator conform art. 2 alin. (1).
(4) În cazul grupului fiscal unic prevăzut la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal, decontările
de sume reprezentând TVA între membrii grupului se realizează prin conturile de TVA
prevăzute la art. 2 alin. (1) ale acestora.
Art. 4 - (1) Conturile prevăzute la art. 2 alin. (1) se deschid la:
a) unități ale trezoreriei statului - de către instituţiile publice înregistrate în scopuri de
TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru orice încasări în lei;
b) unități ale trezoreriei statului - de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA conform art. 316 din Codul fiscal, care au deschise conturi de disponibilități la trezoreria
3
statului în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr.146/2002 privind formarea si utilizarea
resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
sau a altor acte normative în vigoare;
c) unități ale trezoreriei statului sau la instituții de credit – de catre persoanele
impozabileînregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru alte
operațiuni decât cele prevăzute la lit. b), conform opțiunii acestora;
d) instituții de credit –de catre instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA conform
art. 316 din Codul fiscal și de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA
conform art. 316 din Codul fiscal, pentru orice încasări în valută.
(2) Persoanele impozabile menționate la alin.(1) lit.c) pot deschide conturileprevăzute
laart.2 alin. (1) la mai multe instituții de credit.
Art. 5 -(1) Conturile prevăzute la art. 2 alin. (1) pot fi deschise la instituțiile de credit
care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a) structura codului IBAN aferent conturilor să conțină în mod unic șirul de caractere
”TVA”;
b) nu permit eliberarea de numerar din acest cont.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2018, pentru debitarea și creditarea contului de TVA,
instituțiile de credit trebuie să asigure, suplimentar față de condițiile prevăzute la alin.(1),un
mecanism automat/manual care să verifice că tranzacțiile cu instrumente bancare se realizează
doar între aceste conturi, după cum urmează:
a) la debitarea contului de TVA, existența unui IBAN beneficiar care să conțină în
structura sa șirul de caractere ”TVA”
b) permiterea debitării contului în situațiile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), i) și j)
doar cu aprobarea ANAF;
c) în cazul în care nu se respecta condițiile prevăzute la lit. a) și b), instituțiile de credit nu
proceseazătranzacțiile respective.
(3) În cazul în care o instituție de credit care are deschise conturi de TVA nu asigură
mecanismul de verificare prevăzut la alin. (2), începând cu data de 1 ianuarie 2018 nu mai poate
avea deschise conturi de TVA, singura operațiune permisă fiind transferul soldul contului de
4
TVA de la aceasta într-un alt cont de TVA al titularului contului deschis la o instituție de credit
care a implementat mecanismul de verificare sau în contul de TVA deschis la trezoreria statului.
(4) Prin excepție de la prevederile alin.(2), instituțiile de credit pot accepta debitarea
conturilor de TVA, cu îndeplinirea cumulativăa următoarelor condiții:
a) debitarea să se realizeze pe baza aprobării ANAF, pentru situațiile permise de
prezentaordonanță;
b) debitareasă se realizeze prin creditarea unui cont curent deschis la aceeași instituție de
credit.
(5) Conturile de TVA pot fi deschise, în condițiile prevăzute de prezentul articol, automat
de către instituțiile de credit pentru clienții acestora care sunt înregistrați în scopuri de TVA
conform art. 316 din Codul fiscal, fără a fi necesară o cerere din partea acestora, cu
obligativitatea comunicării imediate a contului, a condițiilor de utilizareși a costurilor aferente.
Clienții au dreptul ca, ulterior primirii comunicării de la instituția de credit, să opteze pentru
păstrarea contului sau renunțarea unilaterală la acesta în termen de cel mult 90 de zile de la
comunicare.Deschiderea conturilor se realizeaza cu respectarea conditiilor prevăzute în prezentul
articol.
(6) Instituțiile de credit care opteazăpentru deschiderea automată a conturilor potrivit
alin. (5) nu pot percepe niciun cost clienților care nu iși exprima opțiunea în perioada de 90 de
zile de la comunicare sau celor care au denunțat unilateral deschiderea contului, cu condiția ca
aceștia să nu fi efectuat operațiuni de încasări și plăți prin contul respectiv.
(7) Pentru clienții prevazuti la alin. (6), institutiile de credit închid automat conturile care
au fost deschise potrivit alin.(5), la expirarea celor 90 de zile de la comunicare.
Art. 6–(1) Conturile prevăzute la art. 2 alin. (1) se deschid la unitățile trezoreriei statului,
conform următoarelor prevederi:
a) structura codului IBAN aferent conturilor conține șirul de caractere ”TVA”;
b) utilizarea sumelor din cont pentru operațiunile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), i) și
j) se realizează doar cu aprobarea ANAF;
c) conturile nu sunt purtatoare de dobândă;
5
d) costurile aferente deschiderii conturilor și comisioanele aferente oricăror operațiuni în
legătură cu acestea se suportă de la bugetul trezoreriei statului, fără a fi percepute de la titularii
de cont;
e)nu se permite eliberarea de numerar din cont.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2018, pentru debitarea și creditarea contului de TVA,
trezoreria statului asigură, suplimentar față de condițiile prevăzute la alin.(1),un mecanism
automat/manual care să verifice că tranzacțiile cu instrumente bancare se realizează doar între
aceste conturi, după cum urmează:
a) la debitarea contului de TVA, existența unui IBAN beneficiar care să conțină în
structura sa șirul de caractere ”TVA”;
b) permiterea debitării contului în situațiile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), i) și j)
doar cu aprobarea ANAF. Pentru încasarea sumelor aprobate de ANAF, persoanele impozabile
solicită unitatii trezoreriei statului deschiderea unui cont de disponibil distinct, nepurtator de
dobanda si pentru care nu se percep comisioane. Prin acest cont pot fi derulate si alte operatiuni
stabilite prin Ordin al ministrului finantelor publice;
c) în cazul în care nu se respectăcondițiile prevazute la lit. a) și b), trezoreria statului nu
procesează tranzacțiile respective.
(3) Prin excepție de la prevederile alin.(2), unitățile trezoreriei statului pot accepta
debitarea conturilor de TVA, cu îndeplinirea cumulativăa următoarelor condiții:
a) operațiunile să se realizeze pe baza aprobării ANAF emise pentru operațiunile permise
de prezenta ordonanță;
b) debitarea contului de TVA să se realizeze prin creditarea unui cont curent distinct
deschis la trezoreria statului.
(4) Pentru operatorii economici înregistrați în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul
fiscal, conturile se deschid automat la unitățile trezoreriei statului din cadrul organului fiscal
competent în administrarea acestora, pe baza Listei operatorilor economici înregistrați în scopuri
de TVA întocmite și transmise în sistem informatic de către organele fiscale competente ale
ANAF.Conturile operatorilor economici înregistrați în scopuri de TVA conform art. 316 din
Codul fiscal pot fi deschise și la alte unități ale trezoreriei statului stabilite prin ordin al
președintelui ANAF. Pentru utilizarea sumelor din conturile deschise automat operatorii
6
economici depun la unitățile trezoreriei statului documentele aferente deschiderii contului, cel
târziu la data la care dispun efectuarea unei operațiuni din contul respectiv.
(5) Pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din
Codul fiscal care nu au deschis un cont în condițiile alin. (4), deschiderea conturilor se
realizeazăla cererea acestora adresatăunității trezoreriei statului din cadrul organului fiscal
competent în administrarea acestora. Conturile persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de
TVA pot fi deschise și la alte unități ale trezoreriei statului stabilite prin ordin al președintelui
ANAF.
(6) Conturile deschise potrivit alin.(4) si (5) se publică pe pagina de internet a MFP sau
ANAF și se actualizează periodic. Informațiile minime publicate sunt: denumirea titularului de
cont, codul fiscal, codul IBAN al contului de TVA și unitatea trezoreriei la care este deschis
contul.
(7) Pentru instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul
fiscal, conturile se deschid automat la unitățile trezoreriei statului la care acestea au deschise
conturile de venituri și cheltuieli prin care își gestionează bugetele. Regulile de deschidere și de
funcționare a conturilorpentru instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316
din Codul fiscal se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor publice.
(8) In structura codurilor IBAN aferente conturilor de venituri ale bugetului de stat, care
se creditează cu sume din contul de TVA se include șirul de caractere ”TVA”.
(9) Lista conturilor prevăzute la alin. (8) se aproba prin ordin al președintelui ANAF și se
publicăpe pagina de internet a Ministerului Finanțelor Publice sau ANAF.
(10) Extrasele conturilor prevăzute la alin. (4) și (5) pot fi puse gratuit la dispoziția
titularilor de cont și în format electronic, potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului
finanțelor publice.
(11) Metodologia privind inchiderea sau transferul conturilor de TVA deschise la
trezorerie statului se realizeaza prinordin al ministrului finanțelor publice.
Art. 7 – (1) Institutiile de credit și unitatile trezoreriei statului care primesc prin sistemul
electronic de plati instrumente de plata eronate, care au un IBAN platitor ce contine sirul de
caractere “TVA” si pentru care codul IBAN beneficiar indicat în mesajul electronic nu este
deschis in evidenta proprie în structura primită, au obligatia de a returna sumele respective.
7
(2) Instrumentele și produsele bancare care implică decontarea contravalorii TVA
aferente livrărilor de bunuri și/sau prestărilor de servicii se utilizează cu respectarea prevederilor
prezentei ordonanțe.
Art. 8 - Conturile prevăzute la art.2 alin. (1) se creditează cu:
a) TVA încasată, aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, inclusiv taxa aferentă
avansurilor;
b) sume reprezentând TVA virate/depuse conform art. 15alin. (1) și (2);
c) sume transferate dintr-un alt cont de TVA al titularului;
d) sume transferate temporar din contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de
credit;
e) sume încasate ca urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de
plată;
f) sume încasate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de
impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal;
g) alte sume rezultate din operațiunistabilite prin ordin al președintelui Agenției
Naționale de Administrare Fiscală;
h) dobânda aferentă contului de TVA.
Art. 9– (1)Conturile prevăzute la art.2 alin. (1) se debitează cu:
a) TVA achitată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului, aferentă achizițiilor de
bunuri/servicii, inclusiv taxa aferentă avansurilor;
b) TVA achitată la bugetul de stat;
c)sume transferate într-un alt cont de TVA deschis de titularul contului;
d) sume achitateîntr-un alt cont de TVA ca urmare a unor corecții în urma unor erori
materiale în procesul de plată;
e) sume achitateîntr-un alt cont decât un cont de TVA, ca urmare a virării eronate ca
urmare a unor corecții în urma unor erori materiale în procesul de plată;
f) sume achitate ca urmare a corectării facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de
impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal;
8
g)sume transferateîn contul curent al titularului deschis la aceeași instituție de credit, în
limita sumelor prevăzute la art. 8 lit. d);
h)sume transferateîn conturile de venituri bugetare/disponibilități, în cazul instituțiilor
publiceînregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal;
i) sume transferate în contul curent, în cazul persoanelor care nu mai au obligația de a
avea un cont conform art.2alin. (1) și nu mai au obligații de plată privind TVA;
j)alte sumerezultate din operațiuni stabilite prin ordin al președintelui Agenției Naționale
de Administrare Fiscală,cu acordul organului fiscal;
k) comisioanele aferente contului de TVA percepute de instituția de credit.
(2) Este interzisă debitarea conturilor prevăzute la art. 2 alin. (1) în alte condiții decât cele
prevăzute la alin. (1), precum și retragerea de numerar.
Art. 10 -(1) Instituțiile publice,indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA,
au obligația să efectueze plata TVA aferente achizițiilor de bunuri și servicii,direct din conturile
corespunzătoare de cheltuieli bugetare sau de disponibilități, după caz, în conturile distincte
prevăzute la art. 2 alin. (1), deschise de furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii, cu respectarea
prevederilor de la art.4.Instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din
Codul fiscalau obligația de a transfera integral sumele încasate în contul distinct de TVA
prevăzut la art. 2, aferente livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii, inclusiv taxa aferentă
avansurilor, în conturile de venituri bugetare la care se evidențiazăsumele aferente
bunurilor/serviciilor facturate.
(2) Instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVAconform art. 316 din Codul fiscal
pot efectua prin contul prevăzut la art.2 alin. (1) și alte operațiuni de încasări și plăți stabilite prin
ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Art. 11 - Rambursarea sumelor negative de TVA cuprinse în deconturi cu opţiune de
rambursare se efectuează în alt cont decât contulde TVA prevăzut la art. 2 alin. (1), cu excepția
situației în care titularul solicită rambursarea în contul de TVA.
Art. 12– Transferurileprevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g),i) și j)se efectuează în urma
controlului fiscal realizat de organul fiscal central. Structura competentă, procedura și condițiile
9
de aprobare atransferuluise aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare
Fiscală.
Art. 13 - Persoanele impozabile și instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA
potrivit art. 316 din Codul fiscal, au obligația să comunice contul prevăzut la art.2alin. (1)
furnizorilor/prestatorilor și beneficiarilor.
Art. 14–(1) Se exceptează de la prevederile art. 3 plățile efectuate cu numerar sau prin
utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar.
(2) În cazul instrumentelor de plată, emise după 1 octombrie 2017, trebuie să se asigure
respectarea prevederilor art. 3, respectiv plata TVA în contul distinct prevăzut la art. 2 alin. (1).
Art. 15 –(1) Persoanele impozabile și instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA
potrivit art. 316 din Codul fiscal,au obligația să vireze în contul de TVApropriu, în termen de
maxim 3 zile lucrătoare de la încasarea contravalorii livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii:
a) TVA aferentă încasărilor prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de
numerar;
b) TVA care nu a fost plătită în contul prevăzut la art.2 alin. (1)de cătrealți beneficiari
decât cei prevăzuți la art. 3 alin. (1);
c) TVA aferentă instrumentelor de plată emise anterior datei de 1 octombrie 2017 și
încasate după această dată.
(2)Persoanele impozabile și instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA potrivit
art. 316 din Codul fiscal,au obligația să depună în numerar/să vireze în contul de TVA propriu,
în termen de maximum3 zile lucrătoare de la încasarea contravalorii livrărilor de
bunuri/prestărilor de servicii, diferența între TVA aferentă încasărilorîn numerar și TVA aferentă
plăților în numerar efectuate într-o zi.
(3) În cazul în care creanțele rezultate din livrări de bunuri/prestări de servicii sunt
cesionate de furnizor/prestator altor persoane, inclusiv prin operațiuni de factoring, cesionarul
are obligația să plătească în contul de TVA al furnizorului/prestatorului cedent contravaloarea
TVA din factura care face obiectul cesiunii. În situația în care suma încasată de la cesionar este
10
inferioară taxei pe valoarea adăugată din factura care face obiectul cesiunii, la data încasării
acestei sume, furnizorul/prestatorul virează/depune diferența în contul de TVA propriu.
(4) În cazul sumelor puse la dispoziția furnizorului/prestatorului într-un cont de garanții,
cont escrow sau alt cont similar la care furnizorul/prestatorul nu are acces decât după
îndeplinirea anumitor condiții, la momentul eliberării sumelor din aceste conturi se asigură plata
TVA aferente sumelor eliberate în contul de TVA al furnizorului/prestatorului.
Art. 16 - Contul prevăzut la art.2 alin. (1) poate fi executat silit numai pentru plata TVA
datorate bugetului de stat. Contul prevăzut la art. 2 alin. (1) poate fi executat silit și în baza unor
titluri executorii, potrivit legii, pentru TVA aferentă unor achiziții de bunuri și/sau servicii.
Art. 17 – În cazul încetării existenței persoanei impozabile prevăzute la art. 2 alin. (1),
sumele existente în contul/conturile de TVA se fac venit la bugetul de stat.
Art. 18 - Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de
condiții ca, potrivit legii, să fie considerate infracțiuni:
a) plata TVA de către persoanele impozabile și instituțiile publice,prevăzute la art. 3 alin.
(1), în alt cont decât contul de TVA al furnizorului/prestatorului, în condițiile în care acesta a
comunicat beneficiarului un cont de TVA;
b) nerespectarea de către persoanele impozabile și instituțiile publice, înregistrate în
scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, a obligațiilor prevăzute la art.2 alin. (1) și art.
12;
c) nerespectarea de către persoanele impozabile și instituțiile publice, înregistrate în
scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, a obligațiilor prevăzute la art. 15;
d) debitarea contului de TVA de către titular în alte condiții decât cele prevăzute de
prezenta ordonanță în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017.
Art. 19 - Contravențiile prevăzute la art.18 se sancționează după cum urmează:
a) prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravențiilor, contravenția de la art. 18 lit.a) și d),cu o amendă egală cu 50%
din suma reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului;
11
b) contravențiile de la art. 18lit.b), cu amendă cuprinsă între 2000 lei și 4000 lei;
c)prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravențiilor, contravenția de la art. 18 lit. c), cu o amendă egală cu 10% din
suma reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului.
Art. 20 - În cazul furnizorilor/prestatorilor care nu și-au îndeplinit obligația de a deschide
contul prevăzut la art. 2 alin. (1) sau nu au comunicat acest cont beneficiarilor, beneficiarii
prevăzuți la art.3 au obligația să plătească suma reprezentând TVA aferentă achizițiilor în contul
de TVA al furnizorului/prestatorului deschis la trezoreria statului.
Art. 21 – (1) Constatarea contravenţiilor si aplicarea sancţiunilor se fac de către organele
fiscale competente. Prevederile prezentei ordonanțe se completează cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data
încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul
amenzii prevăzute în prezeta ordonanță, agentul constatator făcând menţiune despre această
posibilitate în procesul-verbal.
Art. 22 – (1) Prevederile art. 1 - 15 se aplică opționalîncepând cu data de 1 septembrie
2017, pentru facturile emise/avansurile încasate începând cu 1 septembrie 2017 și obligatoriu
începând cu data de 1 octombrie 2017, pentru facturile emise/avansurile încasate începând cu 1
octombrie 2017.
(2) Prevederile art. 16 și 17 se aplică începând cu 1 septembrie 2017.
(3) Prevederile art. 18– 21 se aplică începând cu 1 octombrie 2017.
(4) Până la data de 1 octombrie 2017, persoanele impozabile,inclusiv cele care se află sub
incidenţa legislației privind procedurile de prevenire a insolvenţei si de insolvenţă, cu
modificările si completările ulterioare, și instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA
conform art. 316 din Codul fiscal, trebuie să deschidă cel puțin un cont distinct de TVA conform
prevederilor art. 2alin. (1) și să comunice acest cont tuturor furnizorilor/prestatorilor și
beneficiarilor.
12

(5) Persoanele impozabile care se înregistrează în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul
fiscal după data de 30 septembrie 2017, au obligația să deschidă cel puțin un cont distinct pentru
încasarea și plata TVA, odată cu înregistrarea în scopuri de TVA. Instituțiile publice care se
înregistrează în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal după data de 30 septembrie
2017, au obligația să deschidă conturi distincte pentru încasarea TVA, odată cu înregistrarea în
scopuri de TVA.

 

 

 

 

  *** sursa  --  http://www.mediafax.ro/economic/specialistii-in-fiscalitate-despre-proiectul-de-ordonanta-privind-plata-defalcata-a-tva-split-payment-noul-sistem-de-plata-va-genera-dificultati-de-cash-flow-la-nivelul-companiilor-16686854

**  --  http://www.mfinante.gov.ro/transparent.html?method=transparenta&pagina=acasa&locale=ro