Romanul se viseaza patron, dar jumatate din afaceri esueaza in primii 3-4 ani Imprimare
Sâmbătă, 07 Septembrie 2013 15:03

    Romanii se claseaza pe primul loc in UE la intentii antreprenoriale, insa mai mult de jumatate din afacerile incepute de acestia esueaza in 3-4 ani.


     Vezi care sunt motivele.

   Romania este prima tara din Uniunea Europeana din punct de vedere al intentiilor antreprenoriale, 27% dintre romani declarand ca vor sa porneasca la drum pe cont propriu. Procentajul este mai mult decat dublu fata de media inregistrata in Uniunea Europeana, potrivit datelor furnizate de Global Entrepreneurship Monitor si Comisia Europeana.

 Cu toate acestea, problemele apar atunci cand ne uitam la sustenabilitatea initiativelor antreprenoriale. Romania ocupa locul 6 in Uniunea Europeana (dupa Austria, Estonia, Letonia, Olanda si Slovacia) din punct de vedere al activitatii antreprenoriale totale: 9% din populatia activa este in curs de a incepe un business sau isi dezvolta propriile start-up-uri.Ocupam insa penultimul loc la nivel european din punct de vedere al sustenabilitatii initiativelor antreprenoriale: mai bine de jumatate din companiile nou infiintate nu reusesc sa supravietuiasca perioadei critice de 42 de luni (acestea se inchid sau isi suspenda activitatea), potrivit reprezentantilor organizatiei Akcees, specializata in consultanta antreprenoriala. Potrivit lor, daca unul din 5 tineri este antreprenor, ceilalti 4 au locuri de munca!


 

Antreprenoriatul poate fi o solutie pentru problemele de dezvoltare economica, iar ecosistemul nu poate fi stimulat fara a-l intelege, adauga acestia.Factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemuluiAckes a realizat un studiul pentru a analiza principalii factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemului antreprenorial: caracteristicile antreprenorului, accesul la finantare, taxele si alte bariere administrative, existenta retelelor si a conexiunilor, cultura si capitalul antreprenorial, educatia antreprenoriala si politicile publice.

Perceptia antreprenorilor asupra ecosistemului romanesc (sursa: Akcees)
Perceptia antreprenorilor asupra ecosistemului romanesc (sursa: Akcees)


Fiecare dintre acesti factori a fost analizat de respondentii unui chestionar, iar rezultatele au fost validate prin discutii cu antreprenori si investitori activi pe piata din Romania.

Caracteristicile antreprenorului

Antreprenorii impartasesc un set comun de trasaturi care ii ajuta sa isi inceapa propria afacere si le maresc sansele de reusita. Printre acestea se numara abilitatile de leadership, capacitatea de munca, gradul de independenta dorit, toleranta la risc sau gradul de responsabilitate pe care doresc sa si-l asume. Romanii nu sunt pregatiti din acest punct de vedere si simt nevoia sa dezvolte aceste caracteristici prin programe educationale.

Acces la finantare

O mare problema a ecosistemului antreprenorial romanesc este lipsa accesului la finantare. Desi dintre 48% romani isi doresc sa porneasca la drum pe cont propriu, mai mult de jumatate dintre acestia afirma ca nu dispun de resursele financiare necesare pentru a face acest lucru. Acest indicator inregistreaza o valoare dubla fata de Uniunea Europeana,  unde doar 21% dintre respondenti acuza lipsa banilor ca motiv pentru care nu isi dezvolta propriile afaceri, potrivit datelor furnizate de Comisia Europeana.Temerilor legate de insuficienta fondurilor li se adauga si cele legate de incapacitatea de a returna datoriile. Aceste probleme se diminueaza o data cu cresterea in varsta, atunci cand antreprenorii constientizeaza ca exista numeroase optiuni de finantare accesibile in Romania si in afara granitelor.

Taxe si alte bariere administrative

Taxele si barierele administrative sunt un impediment major pentru dezvoltarea activitatii antreprenoriale dintr-o regiune. Pentru antreprenori, ele se traduc in fonduri redirectionate catre stat si timp pierdut in lucruri birocratice, inlocuind timpul ce ar trebui petrecut pentru imbunatatirea calitatii produsului sau serviciului oferit. Indiferent de varsta, respondentii sunt unanim de acord ca nivelul taxelor si al impozitelor este ridicat, iar coruptia si ineficienta existenta la nivelul institutiilor publice au un impact negativ asupra posibilitatilor de dezvoltare ale propriilor afaceri.Existenta retelelor si a conexiunilorExistenta retelelor si a conexiunilor este un factor cu impact asupra nivelului de activitate antreprenoriala dintr-o anumita tara. In Romania, comunitati antreprenoriale puternice se dezvolta in orasele mari, insa acestea nu sunt inca suficient de prezente

.Tinerii acuza de asemenea si lipsa de conexiuni de business si mentori relevanti pentru ei. Exista insa diferente semnificative pe grupe de varsta: reteaua de contacte a unei persoane creste semnificativ o data cu varsta, ceea ce aduce cu sine si noi conexiuni de business si asistenta de care au nevoie din partea mentorilor. In plus, exista diferente semnificative si intre antreprenori si cei care nu au pornit deja propriile afaceri, primii avand acces la retele mai dezvoltate, conexiuni de business si mentorat.

Cultura si capitalul social

Cultura antreprenoriala joaca un rol important pentru dezvoltarea activitatii antreprenoriale, iar Romania sta excelent din acest punct de vedere, avand un capital social dezvoltat si o atitudine pozitiva fata antreprenoriat. Atunci cand ne uitam insa la categoriile de oameni care influenteaza opinia generala aspra antreprenoriatului, observam ca antreprenorii de succes, media, evenimentele si prietenii au un impact pozitiv ridicat. La polul opus se situeaza insa profesorii, consilierii de cariera, parintii si familia, care influenteaza negativ probabilitatea unui tanar de a deveni antreprenor.

Educatia antreprenoriala

23% dintre romani afirma ca au participat la cel putin un program de educatie antreprenoriala, procentajul fiind egal cu cel inregistrat la nivelul Uniunii Europene. Cu toate acestea, tinerii sunt nemultumiti de calitatea educatiei antreprenoriale primite si considera ca acestea sunt sustinute de oameni care nu au legatura cu mediul antreprenorial. Lipsa unei conexiuni dintre scoala si mediul de afaceri este principala problema a educatiei antreprenoriale din Romania, iar solutionarea acesteia sta la baza imbunatatirii nivelului redus de sustenabilitate al companiilor nou infiintate.

Politicile publice

Atunci cand vine vorba despre stat, in loc sa stimuleze dezvoltarea ecosistemului antreprenorial, masurile intreprinse de acesta sunt privite de comunitate ca un impediment major in calea dezvoltarii. Astfel, membrii activi ai comunitatii antreprenoriale sustin ca sunt la curent cu politicile publice de sustinere a antreprenoriatului, insa le considera neadecvate. Lipsa de rezultate se datoreaza atat unei intelegeri deficitare a mediului antreprenorial romanesc cat si coruptiei endemice care afecteaza masurile intreprinse la toate nivelurile.

 

 

**  sursa :dailybusiness.ro