Piața auto din România îsi continuă evoluția pozitivă, atingând noi maxime Luna Iulie a acestui an consemnează un volum de 16.689 unități (cea mai bună lună iulie din ultimii 10 ani), cu 21,1% mai mult decât în luna similară a anului anterior. Ca urmare, volumul total al vânzărilor după 7 luni din acest an ajunge la 105.686 unități, cu 23,8% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut, acesta fiind și cel mai mare volum al vânzărilor de automobile înregistrat într-o perioadă similară în ultimii 10 ani (în 2009,primul an al recesiunii economice, se înregistrau doar 92.526 unități). Pe plan european, cele mai importante 5 țări, care, împreună, reprezintă 75% din totalul pieței UE, consemnează o evoluție mixtă, astfel: creșteri importante în Spania (+11,4%), Franța (+6,3%), sau Germania (+4,2%) sau scăderi Marea Britanie (- 5,5%) și Italia (- 0,7%).
In continuare, în România, vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice, care acoperă 63% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele 7 luni ale anului. Este, însă, de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime 7 luni din 2018 (33.013 unități) este cu 32% mai mare decât cel aferent perioadei similare de anul trecut (25.096 unități); ca urmare, și ponderea lor a crescut în 2018 la 37% de la 35% în 2017. In ceea ce priveste categoria autoturismelor rulate (al căror import este, în marea sa majoritate, nefiscalizat), constatăm faptul că, în luna iulie 2018, volumul acestora a scăzut cu cca. 4,2% comparativ cu luna similară a anului trecut. Ca urmare, pe ansamblul primelor șapte luni din 2018 consemnăm un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România (274.195 unități) mai mic cu 6,9% decât cel corespunzător perioadei similare din 2017. Ar fi, însă, de remarcat, pentru începutul acestui an, o oarecare îmbunătățire a vârstei autoturismelor rulate importate, acestea înregistrând creșteri de volume (+31%) pe segmentul de vârstă sub 7 ani (mai puțin poluante) și scăderi de cca. 22% pe segmentul celor peste 12 ani. Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de 10 ani, reprezintă cca. 63% (respectiv 170.288 unități) din totalul celor 269.112 de unități importate, fapt care contribuie la menținerea unei vârste medii ridicate a parcului auto din România (unul dintre cele mai învechite din Europa).
Analiza sectorială. I. Producţia naţională și exportul. Având în vedere faptul că datele de care dispunem sunt incomplete, nu detaliem aceste două capitole. Trebuie însă subliniate datele referitoare la producția Ford România, care a realizat, în primele 7 luni din 2018, un volum de 84.341 unități, acesta fiind în creștere cu 142,9%, (de cca. 2,5 ori mai mult) comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. In aceste condiții, și exportul Ford a crescut de 2,5 ori (cu 146,3%) comparativ cu primele șapte luni ale anului precedent. II. Vânzările de autovehicule noi. In aceste prime 7 luni ale anului au fost vândute 105.686 unități, în creștere cu 23,8% față de anul 2017, din care 89.469 autoturisme (in crestere cu +26,4% comparativ cu 2017) și 16.217 autovehicule comerciale (+11,3% comparativ cu 2017). Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 30.327 unități, urmată de către Volkswagen, cu 10.338 unități, Skoda 8.098 unități, Ford 7.972 unități și Renault 7.866 unități.
La autoturisme, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 28.494 unități (31,8% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 31,6% față de primele șapte luni din 2017), urmată de Volkswagen cu 9.349 unități (10,4% cotă de piață, volume în creștere cu 23,3% față de 2017); Skoda 8.098 unităţi (9,1% din total piață, volume în creștere cu 27,5%); Renault 6.716 unităţi (7,5% din total piață, volume în creștere cu 18,9%) și Ford 5.473 unități (6,1% cotă de piață, volume mai mari cu 18,0%). Pe modele, cu cele 11.358 unități vândute, Dacia Logan continuă să fie cel mai bine vândut model în aceste prime șapte luni din 2018, el fiind urmat de Dacia Duster cu 7.430 unități, Dacia Sandero 5.864 unități, Renault Clio 3.225 unități și Skoda Octavia 3.125 unități. Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că majoritatea segmentelor înregistrează creșteri, unele importante (SUV +59,3%, Clasa F +44,4%, Clasa A +38,7%, Clasa B +18,0%, Clasa C +15,9%, Sport +12,1 și Clasa D +4,1). Sunt însă și segmente care înregistează scăderi, acestea fiind semnificative (MPV -22,1% și E -10,9%). In funcţie de tipul de combustibil, ponderea autoturismelor cu motoare pe benzină continuă să crească, ajungând să dețină, după primele 7 luni din 2018, un procent de 59,4% din total, semnificativ mai mare (8.6pp) față de ponderea pe care o aveau în aceeași perioadă a lui 2017 (50,8%). Dintre primele cele mai vândute 10 mărci / modele, 5 mărci și respectiv 8 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (59,4%). In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), interesul pentru acestea continuă să rămână unul ridicat în acest an, mai ales pe fondul stimulentelor acordate prin Programul “Rabla Plus”. Ca urmare, după primele 7 luni din 2018, acestea ajung să dețină o pondere de 2,5% din total piață, superior celei de anul trecut, când aceasta era de doar 1,8%. Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluția este una extrem de încurajatoare, creșterea înregistrată în acest an fiind de +225,5% (de cca. 3,2 ori mai mare) pe segmentul celor electrice (485 unități în primele 7 luni din 2018, față de doar 149 în 2017) și, respectiv +54,5% la cele hibride (1.754 unități în 2018, față de 1.135 unități în 2017). Aceste date demonstrează, în mod evident, interesul tot mai mare al persoanelor juridice și fizice din România pentru această categorie de autoturisme, care, susținute corespunzător (inlcusiv prin dezvoltarea infrastructurii de încărcare), vor deveni tot mai prezente în trafic, contribuind, astfel, la reducerea nivelului de poluare din marile orașe. In funcție de culoarea preferată, alb și gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând o pondere de 27,8% și respectiv, 23,9% din totalul preferințelor. Urmează albastru cu o cotă 17,2% și negru cu 9,8%. O altă analiză de interes este și evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 21,2% din totalul livrărilor realizate în primele 7 luni din 2018, respectiv un volum total de 18.960 unități, care este în creștere cu 25,9% față de 2017 (dar sub creșterea medie a pieței, +23,8%). In funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 31,0% provin din România, 20,0% din Germania, 10,9% sunt din Cehia; 7,6% din Turcia și 7,5% din Spania. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au înregistrat, în anul 2018, o creștere semnificativă, de 37,0% comparativ cu anul 2017, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere mai redusă, dar importantă,
de 22,1%.
========= // =========
** APIA |